KM 48 H tunnus 2000x1000

Kansallismuseon viimeinen viikonloppu: 48 tunnin museomaraton

Kansallismuseo sulkee ovensa 16. lokakuuta museon peruskorjaus- ja lisärakentamishankkeen ajaksi. Tätä ennen Kansallismuseo haluaa kutsua kaikki kylään vielä viimeisen kerran. Museon viimeisenä aukioloviikonloppuna 13.–15.10.2023 kävijöillä on mahdollisuus kokea tauoton 48 tunnin museoelämys – ja halutessaan vaikka yöpyä museossa.

Kansallismuseon viimeisenä aukioloviikonloppuna 13.–15.10. kävijöillä on mahdollisuus kokea 48 tuntia kestävä museoelämys, Kansallismuseo 48H.

”Viikonlopun aikana voi nukkua yön museossa, kiertää hämärissä näyttelysaleissa, kiivetä yölliselle vierailulle Kansallismuseon torniin, kokea soolotanssiteoksen näyttelysalissa, piipahtaa Silent Discossa sekä kylpeä museon pihapuistoon lauantaiksi ja sunnuntaiksi rakentuvassa Saunakylässä”, kertoo Kansallismuseon intendentti Liisa Lohtander. Viimeiseen viikonloppuun asti Kansallismuseo on avoinna tiistaista sunnuntaihin klo 11–18.

Vaikka Kansallismuseo menee kiinni, jatkuu Suomen kansallismuseon toiminta normaalisti museoperheen yhdeksässä muussa kohteessa.

Unohtumaton Kansallismuseo 48H

Ilmaisen sisäänpääsyn, näyttelyiden ja tapahtumien lisäksi luvassa on ainutlaatuisia maksullisia museokokemuksia.

Tapahtuma alkaa perjantaina 13.10. klo 19, kun Kansallismuseon vaihtuvien näyttelyiden tilat muuttuvat Sober Furious -klubiksi, jossa DJ Orkidea soittaa museon inspiroimaa musiikkia. Nimensä mukaisesti Sober Furious on klubikokemus ilman alkoholia.

Viikonlopun aikana kaikkiin museon näyttelyihin on vapaa pääsy. ”Tulossa on maksullisia erikoisopastuksia, joissa muun muassa kirjailija Juha Hurme, viittomakielen mediapersoona ja somevaikuttaja Miguel Peltomaa, politiikan toimittaja Robert Sundman, toimittajakirjailija Regina Rask, kummituskirjailijat Karolina Kouvola ja Vanessa Kairulahti sekä Antiikki- ja designlehden päätoimittaja Mirva Saukkola esittelevät museosta omat suosikkinsa.”

Kansallismuseon ja taiteilijakollektiivi 00100ENSEMBLEN yhteinen teos Hiljennetyt huoneet – Still life on puolestaan faktaan pohjautuva immersiivinen historiakokemus. Teos on omanlaisensa jokaiselle kävijälle ja siinä hyödynnetään ammattiesiintyjiä, lavastusta, ääni-, valo- ja sensoritekniikkaa.

Museoravintolassa voi nauttia brunssin heti aamulla tai syödä museon omasta menusta inspiroituneen illallisen. Myös museokauppa palvelee 48 tunnin ajan.

Tatun ja Patun museokierros

Kansallismuseo tarjoaa viikonlopun aikana myös lapsille omaa erityisohjelmaa. Luvassa on mm. Tatun ja Patun oma museokierros, jossa kaksikko esittelee lapsiyleisölle lempikohteensa Kansallismuseosta.

Lisäksi lapset pääsevät suunnittelemaan ja rakentamaan uuden museon ja ympäröivän kaupungin valkoisista arkkitehtuuri-legoista Lasten ja nuorten arkkitehtuurikoulu Arkin työpajassa.

Lasten oma Leikin aika on avoinna koko viikonlopun ja tekemistä täynnä. Leikin ajassa on koettavissa lisäksi virtuaalitodellisuuspeli Ingeborg Tott, jossa voi eläytyä hetken 1500-luvulla eläneen Hämeen linnan päällikön maailmaan.

Lisätietoja Kansallismuseo 48H -viikonlopusta saa Kansallismuseon verkkosivuilta.

Lipunmyynti maksullisiin tapahtumiin on käynnistynyt. Näitä ovat Sober Furious -klubi, Kansallismuseon yölliset torniin nousut, Yö Kansallismuseossa, erikoisopastukset, Hiljennetyt huoneet - Still life: Immersiivinen historiakokemus sekä Kristina Regina -tanssiteos.

Viikonlopun ilmaiset museokokemukset ovat: Kansallismuseon näyttelyt, Silent disco, Saunakylässä saunominen, Tatun ja Patun museokierrokset, Leikin aika ja Ingeborg Tott -virtuaalitodellisuuspeli sekä LEGO® kaupunki.

Kansallismuseon historian suurin muutos

Kansallismuseon yli satavuotisen historian suurin rakennushankekokonaisuus kehittää museota tulevaisuuden tarpeisiin. Kansallismuseo saa laajennuksen ja nykyinen museorakennus osittain peruskorjataan.

Valtaosa uudisosasta sijoittuu maan alle ja tuo museolle noin kolmanneksen lisää näyttelytilaa, ravintolan sekä muita yleisötiloja. Museon pihapuisto jää osittain rakennustyömaan alle, mutta vehreän pihapuiston palauttaminen ja kunnostaminen on olennainen osa kokonaisuuden valmistumista. Rakennushankkeesta vastaa Senaatti Oy. Uusi museokokonaisuus avautuu yleisölle arviolta keväällä 2027.