Kuva Magi Viljanen.

RAM RAM Ludia – Hyvästi kyläni

27.2.2009 – 3.1.2010
Magi Viljasen valokuvateoksia

Tennispalatsin uusi elämä museo- ja elokuvakeskuksena täytti alkuvuodesta 2009 kymmenen vuotta. Kulttuurien museo esitteli 10-vuotisjuhlanäyttelynään valokuvataiteilija Magi Viljasen teoksista koostuvan näyttelyn RAM RAM Ludia - Hyvästi kyläni.

LUDIA, INTIA

Näyttely kertoi länsi-intialaisesta Ludian aavikkokylästä, jonka vaiheita Magi Viljanen on seurannut lähes kahdenkymmenen vuoden ajan. Tänä aikana Pakistanin rajan tuntumassa sijaitseva kylä on kokenut suuria mullistuksia. Vielä 1990-luvun alussa Ludiassa elettiin yksinkertaista elämää rajavyöhykkeen suojissa, kunnes vuonna 2001 aluetta riepotteli maanjäristys. Sen myötä kylään tuli tie, sähköt ja majojen katveessa pirisevät kännykät.

RAM RAM Ludia rakentui ilmentämään niitä tunnelmia ja kokemuksia, joita Magi Viljanen on kokenut Ludiassa. Eksoottisia paikkoja on kuvattu paljon, mutta on ainutlaatuista, että valokuvaaja on seurannut yhtä kylää lähes kaksikymmentä vuotta. Pitkä aikaperspektiivi teki näyttelystä erittäin kiinnostavan. Vaikka kylä ja sen ihmiset ovat mykistävän kauniita, eivät esteettisyys, esineet tai paikan eksoottisuus ole kuitenkaan pääosassa. Näyttely muodostui valokuvista, installaatioista ja videoteoksista, joista välittyivät Ludian kylän sielu, ajan kulku sekä suuri muutos, jonka kyläläiset ovat joutuneet kohtaamaan. Se, mitä näemme Ludian kylälle tapahtuneen, kertoo kiteytetysti murroksesta myös omassa lähimenneisyydessämme.

Magi Viljanen

Magi Viljanen (s. 1962) on arvostettu valokuvataiteilija, joka on tunnettu omaperäisistä näyttelyistään ja riippumattomasta tavastaan työskennellä. Vaikka hänen työnsä ovat usein installaatioita, joista tunnelma ja kuvaajan omat kokemukset välittyvät voimakkaasti, hän pitää itseään pohjimmiltaan dokumentaristina. Magi Viljasta on kutsuttu myös kuvataiteen maailmankansalaiseksi, sillä hän ei ole karttanut vaikeitakaan aiheita. Hän on kuvannut mm. mielisairaaloissa ympäri maailmaa, lapsia nepalilaisessa vankilassa sekä afrikkalaisten kylien naisia. Hän lähestyy aina ihmisen kautta usein yhteiskunnallisesti kantaaottavia aiheitaan. Magi Viljasella on kyky nähdä ja kuvata yhtäaikaa rohkean suorasti ja inhimillisesti kunnioittaen.

Magi Viljanen on kiinnostava persoona; hän on suorasanainen ja puhuu rohkeasti radikaaleista mielipiteistään. Nuorempana hän johti karateseuraa, hyppäsi laskuvarjolla ja kiersi maailmaa. Nykyisin hän on Intiasta adoptoitujen tyttärien ylpeä äiti, joka harrastaa kirjoittamista, johtaa omaa yritystä yhdessä miehensä kanssa ja asuu osan vuodesta maailmalla. Iltalukemisekseen hän ilmoittaa Uppo-Nallen ja monimutkaisuuden.