Liisa Lehtimäen eläinaiheiset veistokset esillä Kansallismuseossa 17.4. alkaen

Liisa Lehtimäki on nuori taiteilija, joka hakee inspiraationsa luonnosta ja sen eliöistä. Taiteilijalle puu materiaalina on tärkeä ja kiehtova, koska se muuttaa muotoaan läpi elinkaarensa. Jopa kaatamisen ja veistokseksi työstämisen jälkeen puu jatkaa elämistään kuivumalla, taipumalla ja halkeilemalla. Kansallismuseossa on nyt esillä kaksi hänen teostaan Haukka ja Heat.

Museon aulassa, Akseli Gallen-Kallelan Kalevala-aiheisten freskojen alle sijoitettu Haukka sai alkunsa hylätystä kasasta puusuikaleita ja -viiluja. Viilut oli lahjoitettu Kankaanpään Taidekoululle kuolinpesästä siinä toivossa, että niille annettaisiin uusi elämä.

- Viilut olivat hyvin kevyitä ja hauraita. Ne kaartuivat hieman, mutta taipuivat vain rajoitetusti ja kaartumissuuntaansa kohti. Sain idean linnusta, joka näyttäisi liitävän ilman halki saaliinsa perässä, Liisa Lehtimäki toteaa ja jatkaa -Teoksessani toivoin tavoittavani linnun liikkeen, pedon olemuksen ja valppauden.

Taiteilija Eric O. W. Ehrströmin lasimaalausten edustalle, museon porrastasanteelle, on sijoitettu majesteetillinen uroshirvi Heat. Värikkäiden lasimaalausten läpi siivilöityvä valo elävöittää veistoksen ja tuo mieleen puiden lehtien välistä heijastuvan päivänvalon. Heat on Liisa Lehtimäen lopputyön Kankaanpään taidekoulusta.

- Teoksissa käyttämäni materiaalit eivät kestä iäisyyttä, rauta on ruostuvaa ja puu lahoaa aikanaan. Veistos kestää ehkä vain hirven iän, Liisa Lehtimäki kertoo.

Liisa Lehtimäki on vuonna 1994 syntynyt nuori taiteilija, ja hänen teoksiaan on ollut esillä muun muassa Amos Andersonin taidemuseossa ja Jyväskylän taidemuseossa.

Liisa Lehtimäen eläinveistokset ovat esillä Kansallismuseossa  17.4.20.10.2019.