2020 Skm Esineet Paakuva 2000X1000Px

Kokoelmat

Suomen kansallismuseon kokoelmat ovat yhteistä kulttuuriperintöämme, kaikkien kansallisomaisuutta. Ne toimivat yhteisenä muistina ja voimavarana. Kokoelmat kertovat ihmisten elämästä, yhteiskunnasta, tapahtumista ja historiasta. Ne myös inspiroivat, synnyttävät uusia ideoita sekä lisäävät ymmärrystä ja tietoa.

Suomen kansallismuseon kokoelmat

Kansallismuseon kokoelmia on kerätty 1700-luvun lopulta lähtien. Kokoelmat koostuvat eriaikaisista ja alkuaan eri instituutioiden hankkimista aineistoista, jotka yhdistettiin Valtion historialliseksi museoksi vuonna 1893. 1880-luvulta lähtien kokoelmia kerättiin suunnitteilla ollutta kansallismuseota varten.

Suomen kansallismuseon avaamisen 1916 jälkeen kokoelmia on kartutettu suunnitelmallisesti. Ne sisältävät nykyisin rahakammion kokoelmat, historialliset kokoelmat, kansatieteelliset kokoelmat, itsenäisyyden ajan kokoelmat, yleisetnografiset kokoelmat, suomalais-ugrilaiset kokoelmat sekä Suomen merimuseon kokoelmat. Ne muodostavat Suomen laajimmat kulttuurihistorialliset kokoelmat käsittäen noin 550 000 esinettä. Kokoelmia kartutetaan suunnitelmallisesti, aktiivisesti ja myös nykyajan ilmiöitä dokumentoimalla.

Suomen kansallismuseon digitaalinen kokoelma

Tervetuloa tutustumaan kansallisomaisuuteemme digitaalisesti! Palvelu esittelee museon kokoelmien esineitä saavutettavasti ja yleisöystävällisesti – digitaalisesti, kuvallisesti ja tarinallisesti sekä eri teemoihin lajiteltuina.

Helmet-osiosta löydät valikoidun otoksen Suomen kansallismuseon perusnäyttelyssä olevista esineistä. Joihinkin esineisiin voit tutustua myös videon välityksellä. Tutkijan valinta -otsikon alla esittelemme aiheita, joiden parissa olemme viime aikoina työskennelleet. Teemat-osioon on koottu esineitä aihealueittain. Viihdy-osiossa voit järjestää esineitä aikajärjestykseen, tehdä palapelejä tai omia taideteoksia kokoelmien esineistä. Tutustu Digitaaliseen kokoelmaan.