”Ohi on” ‒ museojäänmurtaja Tarmon esineistö ja arkistoaineisto nyt selattavissa hakupalvelu Finnassa

Kokoelmat

Suomen merimuseon kokoelmiin kuuluva jäänmurtaja Tarmo oli talvella 2017 Alfons Håkansin telakalla Suomenlinnassa, missä aluksen runko, tankit ja kansirakenteet sekä veneet kunnostettiin.Telakointihankkeen yhteydessä Tarmon arkistoaineisto ja näyttelytilojen esineistö on luetteloitu, konservoitu ja valokuvattu. Suomen merenkulkuhistorian kansallisaarteisiin kuuluvan aluksen mittava korjaus juhlisti osaltaan Suomen satavuotisjuhlavuotta.

Vuoden aikana luetteloitiin noin 2 300 esinettä ja 630 kpl arkistoaineistoa. Arkistomateriaali antaa pieniä, kirkkaita välähdyksiä jäänmurtajan arjesta; mitä syötiin, mitä aluksia on milloinkin avustettu, keitä jäänmurtajalla työskenteli ja paljonko heille maksettiin palkkaa. Suurin osa paperimateriaalista on 1960-luvulta, mutta jonkin verran on myös vanhempia aineistoja.  Mieleenpainuvia olivat mm. käsinkirjoitetut työhakemukset 1960-luvulta, erään yöllisen tappelun kuulustelumuistiinpanot ja 1930-luvulla radiosanomina tulleet hyvän joulun ja uuden vuoden toivotukset eri kielillä.

Tarmon esineistö on hyvin monipuolista työkaluista työvaatteisiin ja muihin tekstiileihin ja astioista lääkinnällisiin välineisiin. Myös hyttien kiinteät huonekalut luetteloitiin. Hytteihin ei ole juurikaan jäänyt miehistön henkilökohtaisia tavaroita, mutta huonekaluista löytyi muutamia aluksen jäänmurtouran loppuun viittaavia ”Ohi on” -merkintöjä sekä muita piirustuksia. Esineistöstä huokuu jokapäiväinen elämä ja käytännöllinen tekemisen meininki. Astioista huomaa, että aluksella on tehty ruokaa isolle joukolle: suurimmat kattilat ovat 40 litran vetoisia ja pisimmät vispilät ja perunasurvimet puolimetrisiä.

Jäänmurtajalla myös kierrätettiin materiaaleja; huopia ja vahtiturkkien vuoria on paikattu toisista huovista ja vuorikankaista otetuilla palasilla, vispilöiden ja muiden keittiötyövälineiden varsia on korvattu putkenpätkillä ja tyhjästä peltisestä kahvipurkista on leikattu maalikannu. Myös osa viestilipuista on ommeltu useasta palasesta.

Suuri osa arkistoaineistosta ja esineistä on siirretty parempiin säilytysolosuhteisiin, mutta näyttelyhyttien esineistö palautuu alukselle museovieraiden ihailtaviksi.

Nyt Suomen merimuseon Tarmo -aineistoihin voi tutustua Finna -palvelussa.

Suomen merenkulun kansalliskokoelmaan kuuluva ja käytönaikaisessa asussa säilytetty kansainvälisestikin arvokas höyryjäänmurtaja rakennettiin Englannissa 1907 ja oli Merenkulkuhallituksen käytössä vuoteen 1970 asti, jonka jälkeen se päätettiin kunnostaa museoalukseksi. Tarmo on avoinna yleisölle kesällä 15.5.‒19.8.2018.

johtaja Tiina Mertanen, tiina.mertanen@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6481
kokoelmat: intendentti Timo Kunttu, timo.kunttu@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6488
telakointi: laiva- ja venemestari Juha Puustinen, juha.puustinen@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6492

Mediakuvat