Kesämatkalle Hämeen linnaan ‒ Ainutlaatuisia suomalaisia hopeaesineitä, hevosturnajaiset, keskiaikatapahtuma, musketööripäivät, kesä täynnä tapahtumia

Museot

Hämeen linnassa kuljet samoissa huoneissa, joissa on eletty jo keskiajalla, saleissa huokuu loistelias hovielämä, ja muureissa näkyy linnan puolustushistoria. Linna tarjoaa oivan portin Hämeen rikkaaseen ja pitkään historiaan. HOHTO, suomalaisesta hopeasta kertova näyttely, elämykselliset tapahtumat turnajaisista ja museketööripäivästä keskiaikafestivaaliin vievät aikamatkalle linnan historiaan.

Tänä kesänä museovieraille on tarjolla vielä tavallistakin monipuolisempi kesäohjelma. HOHTO ‒ Suomalainen hopea 1600–1830 -näyttely avautuu 18.5. ja esittelee suomalaisten hopeaseppien ainutlaatuisia taidonnäytteitä. Ylellisyysesineiden taitavasti kaiverretut koristeet, nimikirjaimet ja vaakunat kertovat hopeaseppien huikeasta käsityötaidosta ‒ oliko Suomi sittenkään Ruotsin valtakunnan köyhä itäinen maakunta?

Samalla kun juhlitaan HOHDON avautumista Rohan Tallit ja Kansallismuseo järjestävät Hämeen linnassa mahtavan Juhana Herttuan ajan viikonlopun 19.–20.5.2018. Koko linna herää eloon elämään Erik Spåran aikaa ja linnan huoneet, hallit ja piha täyttyvät toiminnasta. Ohjelmaa on koko perheelle, musiikkia, narreja & jonglöörausta, äkseerausta ja tietysti turnajaisia sekä kauppiaita, jotka ovat saapuneet runsaslukuisina eri puolilta Baltiaa. Musketööripäivä järjestetään 16.6.2018 ja jo perinteeksi tullut Vanaja Tournament 28.7.2018, joka on keskiaikaisen buhurt-kamppailulajin suurin Suomessa järjestettävä turnaus. Luvassa on jälleen kansainvälistä tunnelmaa ja laadukkaita otteluita. Elokuussa 15.‒19.8.2018 Linnanpuiston ja Linnanniemen alueella vietettävä Hämeen keskiaikafestivaali on Hämeen Keskiaikatapahtumat Oy:n järjestämä vuosittainen tapahtuma. Lisäksi linnassa järjestetään yleisöopastuksia sekä tilauksesta maksullisia linnakierroksia.

Hämeen linnan pysyvää näyttelyä on alkuvuodesta uudistettu ja esillä on useita esineharvinaisuuksia. Ritarisalissa voi nyt tutustua haarniskoihin ja miekkoihin. Suomalaissyntyisen eversti Henrik Klasson Flemingin (1584‒1650) kullanhohtava 1600-luvun alkupuolelta oleva messinkipellistä tehty haarniska on erittäin harvinainen.

Lastenkierroksia linnassa järjestetään 18.6.‒31.7.2018 tiistaisin, torstaisin ja lauantaisin klo 11, 12, 14 ja 15. Kierros kestää noin 45 minuuttia. Lasten tulee osallistua kierrokselle huoltajan kanssa.

Hämeen linnan Museokaupasta löytyy suosittuja matkamuistoja ja kesäkaudella vieraita palvelee Museokahvila, jossa on tarjolla virvokkeita ja pientä purtavaa museon aukioloaikoina. 1.6‒17.8 välisenä aikana tarjolla on lisäksi päivittäin myös maistuva keittolounas klo 11‒15.

Lisätietoja
intendentti Jouni Marjamäki, jouni.marjamaki@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6344
yleisötyön koordinaattori Mari Vaden, mari.vaden@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6360