Motanka Ukraina rajattu MV
Motanka on ukrainalaiseen uskomusmaailmaan liittyvä amuletti. Venäjän hyökkäyssotaa Suomeen paennut Irina valmisti tämän kotia suojaavan nuken majoituspaikassaan niistä materiaaleista, joita tarjolla oli: vaatelahjotuksina saaduista kankaista ja lakanoista. Motankoja valmistetaan erilaisiin tilanteisiin, esimerkiksi lasten tai kodin suojaksi. Kuva on otettu ukrainalaispakolaisten majoituspaikassa toukokuussa 2022. Kuva: Matti Kilponen, Museovirasto

Suomen kansallismuseo tukee Ukrainan museoita suojaus- ja konservointimateriaalilähetyksillä ja kollegiaalisissa keskusteluissa

Näyttelyt, Kokoelmat, Museot

Pohjoismaisten museoiden yhteistyö ukrainalaisten kulttuuriperintö- ja museoalan toimijoiden kanssa alkoi hyökkäyssodan alkuvaiheessa keväällä 2022. Suomen kansallismuseo valmistelee toisen avustuslastin lähettämistä Ukrainaan EU:n pelastuspalvelumekanismin kautta. Suomen kansallismuseo ja Museovirasto dokumentoivat hyökkäyssodan vaikutuksia sekä Venäjän vastaisiin pakotteisiin ja toimiin liittyviä ilmiöitä ja tapahtumia Suomessa.

Ensimmäinen avustuskuljetus toteutettiin yhteistyössä Tukholman Nationalmuseetin kanssa. Mukana olivat myös Kansallisgalleria sekä pienemmillä osuuksilla Forum Marinum ja Museoiden hankintakeskus. Kuljetus organisoitiin Ruotsista Puolan kautta Ukrainaan.

”Ensimmäinen museo, johon sodan alkuvaiheessa saimme konkreettisen yhteyden avuntarpeen kartottamiseksi ja materiaaliavun toimittamiseksi oli Lvivin Andery Sheptytsky National Museum. Lähetetyt materiaalit olivat pakkausmateriaaleja sekä erilaisia konservointivälineitä ja -materiaaleja. Kaikenlaista, mitä tarvittiin esineiden suojaamiseen ja käsittelyyn siinä tilanteessa, kun kokoelmaesineitä siirrettiin pikaisesti erilaisiin tiloihin, joista kaikki eivät vastaa olosuhteiltaan museotiloja. Materiaalien ja välineiden valinnat perustuivat ukrainalaismuseolta tulleisiin tarvelistoihin”, Suomen kansallismuseon konservoinnin intendentti Eero Ehanti kertoo.

Sittemmin avustuksen lähettämiseksi on löytynyt virallisempi yhteys ja kanava, jota Suomen kansallismuseo käyttää toisen avustuslastin lähettämiseen. Toinen lasti tulee sisältämään pakkausmateriaaleja ja muuta kokoelmaesineiden säilyttämiseen ja kulttuuriperintökohteiden suojaamiseen tarvittavaa materiaalia tarvelistauksen mukaisesti.

”Listan tuotteet on tilattu ja niitä odotellaan saapuviksi Kokoelmakeskukseemme, jossa pakkaamme ne uudelleen kuljetusta varten. Useat yritykset, joista tuotteita tilattiin, lähtivät mukaan suurella sydämellä ja poistivat toimituskuluista oman katteensa. Näin saimme hankittua vielä enemmän tuotteita mukaan lähetykseen”, lastia koordinoiva intendentti Asta Pyysalo Suomen kansallismuseosta kertoo.

Konservaattorit ovat käyneet myös kollegiaalisia keskusteluita videopuheluin.

Hyökkäyssota näkyy myös Suomessa ja kansalliskokoelmissa

Suomen kansallismuseo tukee eri tavoin myös Suomessa olevia ukrainalaisia. Kesällä 2022 Kansallismuseossa järjestettiin kaksi lasten kesäleiriä yhteensä 180 ukrainalaislapselle.

Torstaina 18.5. Kansallismuseo kutsuu ukrainalaisia ja ukrainalaisesta kulttuuriperinnöstä kiinnostuneita juhlistamaan virallista Vyshyvanka-päivää, jona avautuu myös noin 30:stä Suomen kansalliskokoelmiin kuuluvasta tekstiilistä ja vaatteesta koostuva kesän pop up -näyttely. Vyshyvanka on perinteinen ukrainalainen kirjontakoristeinen paita. Vyshyvanka-päivän viettämisen perinne alkoi Ukrainassa vuonna 2006 opiskelijoiden aloitteesta, siitä tuli virallinen vuonna 2015 ja sittemmin Vyshyvanka-päivän ovat ottaneet omakseen lukuisat yhteisöt ja instituutiot Ukrainassa ja kansainvälisesti.

Suomen kansallismuseo tekee nykydokumentointityötä ukrainalaisten pakolaisten auttamisesta Suomessa sekä kansalaisten reaktioista Venäjän hyökkäyssotaan. Suomen kansallismuseon kokoelmiin on tallennettu näihin ilmiöihin liittyviä valokuvia, haastatteluita ja esineitä, muun muassa Pussy Riot -tyyppinen kypärämyssy, mielenilmauslippu ja -kyltti, Motanka-nukke sekä turvapaikanhakijaksi Suomeen keväällä 2022 tulleen lapsen tekemä hamahelmisydän.

Lue myös Museoviraston Kuvakokoelmien dokumentoinnista Ukrainan tilanteeseen liittyen.