Vanaja Tournament ‒ Suurin Suomessa järjestettävä keskiaikaisen buhurt -kamppailulajin turnaus lauantaina 28.7. Hämeen linnassa

Näyttelyt

Buhurtia jälleen Hämeen linnassa! Lauantaina 28.7. järjestettävä Vanaja Tournament on keskiaikaisen buhurt -kamppailulajin suurin Suomessa järjestettävä turnaus. Päivän aikana otellaan niin yksilö- kuin joukkotaisteluissakin, ja tapahtumassa on myös oma sarja naistaistelijoille.

Buhurt on täyskontaktilaji keskiaikaisin varustein eli haarniskoin ja erilaisin lyömäasein. Lajissa ei ole kyse esityksestä, vaan todellisesta kamppailulajista, jossa iskut ja potkut menevät lujaa perille asti. Joukkotaisteluissa tarkoituksena on saada kaikki vastustajajoukkueen jäsenet kaatumaan. Yksilötaisteluissa puolestaan pisteitä saa hyvistä osumista ja enemmän onnistuneita osumia antanut voittaa.

Laji on erittäin suosittu etenkin Itä-Euroopassa. Myös muualla Euroopassa buhurt -tapahtumia järjestetään yhä enemmän ja Suomessa laji kasvattaa jatkuvasti suosiotaan. Vanaja Tournament houkuttelee Hämeen linnaan myös ulkomaisia taistelijoita muun muassa Venäjältä, joka on lajin kiistaton ykkösmaa. Luvassa on jälleen kansainvälistä tunnelmaa ja laadukkaita otteluita.

Linnan näyttelyissä voi ihailla mm. suomalaissyntyisen eversti Henrik Klasson Flemingin (1584‒1650) kullanhohtavaa, 1600-luvun alkupuolelta olevaa messinkipellistä tehtyä erittäin harvinaista haarniskaa sekä 1988 Vanajaveden rannasta löytynyttä 1400-luvulta olevaa kahdenkäden miekkaa. Hohto ‒ Suomalainen hopea 1600–1830 -näyttelyssä on esillä suomalaisten hopeaseppien ainutlaatuisia taidonnäytteitä.

Museokahvilassa virvokkeita ja pientä purtavaa museon aukioloaikoina ja 17.8 asti päivittäin klo 11‒15 tarjolla myös maistuva keittolounas.

Vanaja Tournamentin aikana 28.7.2018 pääsy Hämeen linnaan ainoastaan tapahtuman pääsylipulla: aikuiset 15 €, alelippu 11 €, lapset 8 €, perhelippu (2 aikuista + 1‒4 lasta) 35 €. Museokortin tai Linnanniemen aluelipun haltijoille tapahtuman lisämaksu 5 €.

Seuraava suuri kesätapahtuma on 15.‒19.8.2018 Linnanpuiston ja Linnanniemen alueella vietettävät Hämeen keskiaikafestivaali. Tervetuloa aikamatkalle Hämeen linnaan!

Lisätietoja
yleisötyökoordinaattori Joni-Pekka Karjalainen, joni.karjalainen@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6154

HÄMEEN LINNA
Kustaa III:n katu 6, 13100 Hämeenlinna