Merenkulkijoiden yksinäisyyttä, läheisyyden kaipuuta ja intohimoa – Sex and the Sea -näyttely avoinna Suomen merimuseossa Kotkassa 15.6.2018‒20.1.2019

Näyttelyt

Pin-up-tyttö hytin seinällä kertoo kaipuusta tuskaisen hitaalla merimatkalla. Henkistä yksinäisyyttä, läheisyyden kaipuuta, koti-ikävää ja seksin himoa ‒ merenkulkijoiden jatkuva ristiriita pitkillä merimatkoilla. Näyttely liikkuu merimiesten fantasioista pitkän merimatkan aikana satamassa odottavaan todellisuuteen. Se kertoo elämästä kotona ja elämästä merillä, suurista tunteista ja fyysisistä tarpeista. Aistikkaan näyttelykokonaisuuden ovat tehneet hollantilainen installaatiotaiteilija Saskia Boddeke ja brittiläinen elokuvaohjaaja Peter Greenaway.

Ikimuistoisista ajoista alkaen merimiehet ovat ylittäneet maailman meriä ja olleet pitkiä aikoja poissa kotoa. Monet asiat ovat tällaisissa tilanteissa hallittavissa, mutta kukaan ei voi sulkea pois seksuaalisuuttaan. Sex and the Sea kertoo satamaelämästä, joka on sakeana punaisia lyhtyjä, ilotyttöjä ja hurjia kapakkaretkiä. Se johdattaa kävijän löytöretkelle eksoottisten tuliaisten, salaisuuksia kertovien matkalaukkujen, keulakuvien ja merenneitojen keskelle. Näyttely myös kyseenalaistaa käsityksen heteroseksuaalisista, miehekkäistä merimiehistä – unelmoidaanko merillä vain naisista?

Keskeisessä osassa näyttelyssä on huipputaiteilijoiden Saskia Boddeken ja Peter Greenawayn tuottama taide-elokuva. Elokuvassa merimiehet kertovat varsin suoraan kokemuksistaan ja vapaudestaan merillä. Elämäntavasta, jota maissa voidaan pitää outona ja paheksuttavana. Kävijät voivat miettiä myös omia normejaan. Ohjaako niitä se, mikä on laillista vai laitonta, tai ohjaako niitä sosiaalinen paine? Kaukana kotoa vallalla saattavat olla aivan eri normit. Antaako merimies periksi haluilleen vieraassa satamassa? Onko yksinäisellä seilorilla tyttö joka satamassa?

Näyttelyn hämyisän aistikas tunnelma jää viipyilemään mieleen eikä karise päivänvalossakaan.
Aiemmin Rotterdamissa, Tukholmassa ja Helsingörissä esillä ollut Sex and the Sea on avoinna Merikeskus Vellamossa 15.6.2018‒20.1.2019.

Lisätietoja
näyttelyamanuenssi Erik Tirkkonen, erik.tirkkonen@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6494

Lehdistökuvia

Suomen merimuseo sijaitsee Kotkassa Merikeskus Vellamossa, jonka muita toimijoita ovat Kymenlaakson museo, Tietokeskus Vellamo, ravintola Laakonki ja museokauppa Plootu.

SUOMEN MERIMUSEO
Merikeskus Vellamo, Tornatorintie 99, Kotka