Uutta Ruotsinsalmi-tutkimusta yksissä kansissa

Näyttelyt, Museot

Uusi Kohtalona Ruotsinsalmi – Tutkimuksia pintaa syvemmältä -julkaisu laajentaa ja syventää samannimisen näyttelyn sisältöjä ja henkilötarinoita. Se tuo uusia näkymiä niin suomalaisten, ruotsalaisten kuin venäläistenkin kohtaloihin Kustaan sodassa ja sitä seuranneina myrskyisinä vuosikymmeninä. Kirjan ovat tuottaneet yhteistyössä Kymenlaakson museo sekä Suomen kansallismuseoon kuuluva Suomen merimuseo.

Nykyinen Kotkan seutu, tuolloinen rajaseudun pikkupitäjä, toimi 1788–1790 Venäjän ja Ruotsin valtataistelun näyttämönä. Ruotsinsalmessa käytiin vuonna 1790 Itämeren suurin meritaistelu, minkä seurauksena meren pohjaan vajosi kymmenittäin sota-aluksia. Rauhanteon jälkeen alueelle rakennettiin linnoituskaupunki. Tätä tarinaa kertomaan syntyivät vuonna 2020 Kohtalona Ruotsinsalmi -näyttely ja nyt paljon toivottu Kohtalona Ruotsinsalmi – Tutkimuksia pintaa syvemmältä -julkaisu.

Osa teksteistä on kirjoitettu taustoittamaan näyttelyä, minkä jälkeen tutkimusta on täydennetty ja syvennetty kirjaa varten. Mukana on myös aivan uutta, tähän julkaisuun kirjoitettua aineistoa. Teoksen sivuilla vuorottelevat uusi Ruotsinsalmeen liittyvä tutkimustieto, kepeämmät lyhyet tekstit, koskettavat henkilötarinat sekä kerrontaa elävöittävä kuva-aineisto. Ruotsinsalmen historiaa on koottu monipuolisesti yksiin kansiin. Kirjaa ovat olleet kirjoittamassa Kymenlaakson museon ja Suomen merimuseon tutkijat sekä lukuisat eri alojen tutkijat ja tieteentekijät.

Uutta tietoa Ruotsinsalmen meritaisteluista

Kirja alkaa artikkeleilla hämmästyttävän hyvin säilyneistä hylyistä, joiden löytyminen yli 70 vuotta sitten osaltaan herätti kiinnostuksen Kustaan sodan kahta meritaistelua kohtaan. Vuosikymmeniä jatkuneesta mielenkiinnosta huolimatta Ruotsinsalmen hylyistä ei ole saatavilla kattavaa tai ajantasaista julkaisua.

”Kohtalona Ruotsinsalmi -näyttelyä tehtäessä toisen meritaistelun kulkua tarkennettiin ja hylkytietoja täydennettiin. Uudessa kirjassa julkaistaan kooste Ruotsinsalmen hylyistä tulevaisuuden tutkimuksia helpottamaan”, kertoo kirjan toimittaja, tutkija Vilma Lempiäinen.

Kirjan uutta antia tutkimukselle on dosentti Jyrki Paaskosken katsaus Ruotsinsalmen toiseen meritaisteluun tappion kärsineen Venäjän saaristolaivaston perspektiivistä. Toisaalla taas henkilötarinat ja elävät kuvaukset hylyistä nostetuista esineistä tuovat inhimillisen näkökulman elämään sotalaivoilla. Artikkeli kulkutaudeista valottaa sodan aiheuttamaa väestökriisiä.

Linnoituskaupunki ja sen ihmiset

Taisteluiden jälkeen alueelle nousi Ruotsinsalmen-Kyminlinnan kaksoislinnoitus. Ruotsinsalmen linnoituskaupungista muodostui nopeasti vilkas ja kansainvälinen nuorten ihmisten yhdyskunta. Kirjan kolmas osio kertoo linnoituskaupungin rakentamisesta, asukkaista, elinkeinoista ja lyhyeksi jääneestä kukoistuksesta. Tutkimuksen myötä tieto tuhoutuneesta ja arvoituksellisesta suurasutuksesta on vähitellen lisääntynyt. Kadonnut Ruotsinsalmi on jalkojemme alla, huomaamattomana mutta läsnä.

Valokuvaaja Elina Simosen ottamat historiallisten henkilöiden modernit muotokuvat tuovat Ruotsinsalmessa eläneiden ja kuolleiden kohtalot tähän päivään. Ne muistuttavat siitä, että valtakuntien valtapyrkimysten ja konfliktien pyörteissä on aina ihminen. Kirjan kuvitusta täydentävät historialliset arkistokuvat, kartat, valokuvat ja Ruotsinsalmeen liittyvien esineiden kuvat.

Suomen kansallismuseon ja Kymenlaakson museon yhdessä tuottama Kohtalona Ruotsinsalmi -näyttely on esillä Merikeskus Vellamossa Kotkassa.

Kohtalona Ruotsinsalmi – Tutkimuksia pintaa syvemmältä

Toimittaneet Vilma Lempiäinen, Johanna Aartomaa, Maarit Laitala ja Erik Tirkkonen
Kymenlaakson museo ja Suomen merimuseo 2023

ISBN 978-952-7485-52-1
Hinta 34 €
Sivuja 307

Kirja on myynnissä Merikeskus Vellamon ja Kansallismuseon museokaupoissa sekä Museoviraston verkkokaupassa.

Kirjoittajat

• Iisa Aaltonen, väitöskirjatutkija, FM, YTM
  • Johanna Aartomaa, museolehtori, FM, Suomen merimuseo
  • Vesa Alén, intendentti, FM, Kymenlaakson museo
  • Juha-Matti Granqvist, FT
  • Harry Halén, FL, FT h.c.
  • Sampsa Hatakka, FT
  • Jouko Hartikainen, väitöskirjatutkija, FM