2023 KM postimerkki
Kansallismuseo on yksi Suomen museoliiton juhlapostimerkeissä esitellyistä museoista.

Satavuotiaan Museoliiton juhlapostimerkeissä esitellään 10 museota – samalla Kansallismuseo saa oman postimerkin

Posti julkaisee 6. syyskuuta Suomen Museoliiton 100-vuotispäivän kunniaksi postimerkkien sarjan, joissa esitellään 10 erilaista museota. Yksi näistä on Kansallismuseo.

Kansallismuseon lisäksi oman postimerkin saavat Hiihtomuseo, Musiikkimuseo Fame, Auton ja tien museo Mobilia, Museo Leikki, Museokeskus Vapriikki, Poliisimuseo, Turun museokeskus, Suomen lasimuseo, Saamelaismuseo Siida.

”Valitsimme mukaan otettavat museot ja esineet yhteistyössä Postin kanssa. Merkeissä nähdäänkin merkittäviä ja muuten huomionarvoisia helmiä kulttuurihistoriallisten ja erikoismuseoiden kokoelmista”, kertoo Museoliiton konsernin viestintäpäällikkö Miisa Pulkkinen. Merkkien graafisesta suunnittelusta vastaa Anssi Kähärä.

Juhlamerkeissä esitellään kolme esinettä kunkin museon kokoelmista.

"Omaan merkkiimme halusimme nostaa eri aikakausia edustavia esineitä. Valitut esineet tuovat esiin Suomen kansallismuseon kokoelmien ajallista laajuutta, kokoelmien edustamaa kulttuurista jatkuvuutta Suomessa sekä esineisiin liittyviä kiehtovia tarinoita ja historian käännekohtia,” kertoo Suomen kansallismuseon Kokoelmat ja tutkimus -yksikön yli-intendentti Sanna Teittinen.

Esimerkiksi Huittisten hirvenpäänuija on yksi Suomen tunnetuimmista eläinpääaseista. Taidokkaasti kivestä veistetyn esineen mallina on todennäköisesti ollut noin vuoden ikäinen hirvenvasa. Hirvi on ollut kivikaudella tärkeä eläin, jota on kuvattu niin kalliomaalauksissa kuin esineissäkin. Hirvenpää kuuluu Museoviraston arkeologisiin kokoelmiin, mutta on esillä muiden esineiden tapaan Kansallismuseossa.

Anne Pohtamon Miss Universum -kruunu puolestaan kuvastaa aikaa, jolloin Suomi oli hetken maailmanlaajuinen puheenaihe. Samaan aikaan Pohtamon voiton kanssa presidentti Kekkonen, Helsinki ja koko Suomi valmistautuivat vastaanottamaan 34 valtion päämiehet Euroopan turvallisuus- ja yhteistyökokouksen (Etyk) päätösistuntoon Finlandia-talolle. Molemmat kohottivat suomalaisten itsetuntoa”, Teittinen sanoo.

Juhlamerkkejä voi ostaa lähiaikoina myös Suomen kansallismuseon kohteista.