Havainnekuva Kansallismuseon lisärakennuksesta. Kuva: JKMM Arkkitehdit.

Kansallismuseon lisärakentaminen ja peruskorjaus alkaa

Museot

Kansallismuseon laajennusosan rakentaminen on alkanut. Pääosin maan alle sijoittuvat lisätilat tulevat museon pihapuiston alle, ja museon vanha ja uusi osa yhdistyvät maan alla. Museo saa noin 30 % lisää monikäyttöistä näyttelytilaa, ravintolan sekä lisää tilaa yleisöpalveluille. Samanaikaisesti toteutetaan myös historiallisen päärakennuksen osittainen peruskorjaus. Laajennusosan rakentaminen alkoi 4.9.2023, ja peruskorjaus alkaa marraskuussa 2023.

Kansallismuseo avoinna yleisölle 15.10.2023 saakka

Päätösviikonloppuna järjestetään huikea jäähyväistapahtuma, sillä 13.-15.2023 Kansallismuseo on avoinna 48 tuntia yhtämittaisesti! Tutustu viikonlopun ohjelmaan tästä.

Museo avautuu yleisölle keväällä 2027

Historiallisen päärakennuksen, uudisosan sekä pihapuiston muodostama rikas museokokonaisuus avautuu yleisölle jälleen keväällä 2027.

Rakentamisen aikana suuri osa Suomen kansallismuseon toiminnasta jatkuu kuitenkin entisellään katkeamatta. Suomen kansallismuseo ylläpitää ja kartuttaa valtiollisia kulttuurihistoriallisia esinekokoelmia ja toimii Kansallismuseon lisäksi yhdeksässä muussa museokohteessa, sekä osallistuu aktiivisesti monenlaiseen kulttuuriperintöalan ja yhteiskunnalliseen verkostoyhteistyöhön niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Rakentamisen aikana museon organisaatio tekee töitä myös uudelleen avautuvan museokokonaisuuden toiminnan järjestämiseen ja ohjelmiston tuotantoon.

Mistä saa tietoa rakentamisesta tai museon tulevasta toiminnasta?

Suomen kansallismuseon museoperheen ohjelmiston kuulumisiin ja muuhun tarjontaan voi tutustua edelleen Suomen kansallismuseon verkkosivuilla, jossa ovat esillä kaikki kymmenen museotamme, tietoa meneillään olevista näyttelyistä, tietoa tulevista tapahtumista, runsaasti tietoa valtiollisista kulttuurihistoriallisista kokoelmistamme sekä tietoa Suomen kansallismuseosta instituutiona.

Kansallismuseo-museokohteen kuulumisiin voi jatkossakin tutustua tällä sivulla.

Rakentamisen vaiheisiin voi tutustua Senaatin hankesivuilla

Kansallismuseon laajennusosan arkkitehtuurisuunnitelmiin ja tulevan toiminnan suunnitteluun voi tutustua myös sivuilla www.uusikansallinen.fi