UK dronekuva Omar El Mrabt small
Kansallismuseon uudisosan rakentaminen alkaa syksyllä 2022. Kuva: Omar El Mrabt, Museovirasto

Visiotyö vie Kansallismuseon vuoteen 2030

Museot

Millainen on tulevaisuuden Kansallismuseo? Millaisessa vuorovaikutuksessa se on yleisöönsä, millaisia sisältöjä se tuottaa ja miten se toimii osana kestävää yhteiskuntaa? Kansallismuseon laajennus antaa meille mahdollisuuden rakentaa näiden vastausten pohdinnan ympärille kokonaisen vision. Työ on nyt alkanut.

Avaamme uudistuneen Kansallismuseon ovet tämänhetkisen suunnitelman mukaan alkuvuodesta 2026. Historiallinen päärakennus, uudisosa ja pihapuisto muodostavat yhdessä ainutlaatuisen kokonaisuuden. Paikan, jossa on tilaa kokea, oppia, kohdata, ymmärtää – tilaa ihmiselle.

Suomen ainoan kansallismuseon tulevaisuuden pohtimiseen liittyy keskeisesti kansallisen merkitys nyt ja tulevaisuudessa. Millaisia uusia palveluita museot voisivat tarjota ja kuinka luomme teoillamme kulttuurisesti kestävää Suomea? Haluamme tarjota edellytyksiä elävälle kulttuurille ja yhteisöllisyydelle, luoda entistäkin vaikuttavampia museokokemuksia sekä etsiä keinoja sille, kuinka museo voisi olla enemmän siellä, missä ihmiset ovat.

Tänä keväänä aloitimme koko Suomen kansallismuseon henkilökunnan voimin luomaan työllemme tulevaisuuteen katsovaa visiota. Ennen kuin se pääsee vuorovaikutukseen teidän kanssanne, määritämme yhteistä ymmärrystämme niistä periaatteista, jotka ohjaavat työtämme, viitoittavat kunnianhimoisesti museon uudistumisen tietä sekä kantavat 2030-luvulle saakka. Pohdimme, voisiko tulevaisuuden museo olla paikka, jossa ratkotaan yhdessä aikamme suurimpia haasteita? Paikka, joka vastausten tarjoamisen sijaan esittääkin kysymyksiä ja rakentaa siltaa menneestä tähän päivään sekä vahvistaa uskoamme tulevaisuuteen. Tämä on alku tulevaisuuden museon tekemiselle.

Tulevien vuosien aikana haluamme kutsua kaikki mukaan tulevaisuuden Kansallismuseon tekemiseen. Uskomme, että yhdessä tekemisen ja avoimen keskustelun myötä voimme toteuttaa entistä paremmin tehtäväämme maan tärkeimpänä kulttuurihistoriallisena museona. Kaikkien yhteisenä museona.

Kerromme uudistustyön ja uudisosan rakennushankkeen etenemisestä juuri nyt avautuneella verkkosivulla sekä sosiaalisen median kanavissamme aihetunnisteella #uusikansallinen – tervetuloa tälle matkalle!

Hanna Forssell, museopalvelujohtaja (vs)
Tiitus Uusoksa, projektikoordinaattori
Suomen kansallismuseo