Eerik Pyhä

Eerik Pyhä

Eerik-veistoksessa on säilynyt runsaasti kullattua ja hopeoitua pintaa. Ohut lehtimetallointi erottuu kuvassa vaaleina, röntgensäteilyä läpäisemättöminä alueina. Myös kasvojen alue on vaalea, mikä johtuu ihonvärin sisältämästä lyijyvalkoisesta. Kasvot eivät kuitenkaan ole metallipinnan tapaan tasaiset, vaan maalin työstöjäljet erottuvat hyvin kuvasta.

Alkuperäisessä asussaan säihkyneet ja valoa heijastaneet metallipinnat ovat tärkeä osa keskiajan veistotaidetta. Tässä ne kuvaavat paitsi konkreettisesti metallista haarniskaa, myös hahmon arvokkuutta ja pyhyyttä. Kullan ja hopean vuorottelu on harkittua, joskin hopea on usein tummunut ja sen havaitseminen voi siten olla hankalaa. Eerik-veistoksessa hopeaa on esimerkiksi kaulan ja rinnan suojusten alueella.

Eerik Pyhä B
Vesilahden kirkossa ollut veistos on valmistettu Saksassa noin vuonna 1500.