Kuva 4
Klikkaa kuvaa ja katso esineen tiedot

Hangon rautatieyhtiön rautatielaina

Sivuradat, jotka useimmiten olivat kaupunkien hallitsemien osakeyhtiöiden perustamia, olivat perustamiskustannuksiltaan isoja hankkeita, joita valtio tuki välittömästi avustuksilla ja pitkäaikaisilla lainoilla. Välillistä tukea oli myöntää yhtiöille oikeus laskea liikkeeseen obligaatioluotto. Kuvassa Hangon rautatieyhtiön (Hangö Jernvägs Aktiebolabet), joka oli pietarilaisten sijoittajien perustama yhtiö, vuonna 1872 liikkeeseen laskema laina.

Hangon ja Hyvinkään välinen rata oli Suomen ensimmäinen yksityisin varoin rakennettu rautatie. Se valmistui vuonna 1873, mutta toiminta osoittautui heti taloudellisesti kannattamattomaksi. Hangon rautatieyhtiö päätyi Suomen valtion omistukseen vuonna 1875.