"Kiiskisen Maailmankartta 1979", vesivärimaalaus, Tero Kiiskinen.

Taiteilijan Aasia

1.4.–26.10.2003
Tero Kiiskisen kokoelma

AASIA KALEIDOSKOOPISSA

Miksi Kulttuurien museo esittelee rikkinäisiä lastenvaatteita Himalajalta, muovisia leikkikaluja ja rikshan roiskeläppiä Etelä-Aasiasta? Siksi, että uskomme lavastaja Tero Kiiskisen kaleidoskooppimaisen kokoelman tuovan esille aasialaisten kulttuurien koko kirjon, johon kuuluvat yhtälailla taidokkaat, pitkän käsityötaiteen tuotteet ja rikas uskonnollinen esineistö, mutta myös miljoonien ihmisten todellisuutta oleva "rättien ja roskien maailma".

TERO KIISKINEN OLI SEIKKALIJA JA MAAILMANMATKAAJA

Lavastaja Tero Kiiskinen (1948-1996) matkusteli Aasiassa yhteensä 6 vuotta. Hän kuului siihen sukupolveen, joka 1970-luvulla ennen massaturismin aikaa lähti Suomesta itään reppu selässään ja silmät avoinna.

Nyyteissä, täyteen ahdetuissa laukuissa ja postipaketeissa Kiiskisen Katajanokan-yksiöön ja Siilinjärven-kesämökille kertyi vuosien mittaan häkellyttävä kokoelma tekstiilejä, veistoksia, maalauksia, käsikirjoituksia, taidekäsitöitä, leluja, astioita jne.

Kiiskinen oli intohimoinen keräilijä. Joskus hän oli lähes pennitön, mutta aina saatuaan rahalähetyksen hän jatkoi esinehankintojaan vaikka muun toimeentulon kustannuksella. Nepalissa hän piirsi muistikirjaansa leiman, "...joka estää ostamisen, annettu tuhlari-Kiiskiselle sekä ankara varoitus 9.8.1979 Katmandussa. Kesto vähintään viikko jolloin asia tarkistetaan uudelleen (tietysti VÄLTTÄMÄTTÖMÄT, KORVAAMATTOMAT, AINUTKERTAISET, LÖYDÖT täytyy punnita järkevästi hyväksyen)".

KULUMAN LÄMPÖ

Kiiskistä kiehtoi esineiden kauneus ja patina, niiden materiaalit, liikuttavuus ja "kuluman lämpö", ei niiden rahallinen tai kaupallinen arvo. Hän kutsui lopulta reilusti yli tuhanteen esineeseen karttunutta kokoelmaansa kodin ikkunalautamuseoksi. Tätä estetiikkaa soveltaa myös Taiteilijan Aasian näyttelyarkkitehtuuri.

Kiiskinen matkusti paitsi yksin, myös yhdessä ystäviensä graafikko Outi Heiskasen ja opiskelutoverien Jukka O. Miettisen ja Riitta Räsäsen kanssa. Outi Heiskanen on rakentanut näyttelyyn Himalajalta vaikutteita saaneen installaation, ja Jukka O. Miettinen on osallistunut näyttelyn käsikirjoittamiseen.

AfFGANISTANISTA INDONESIAAN

Näyttely jakautuu neljään maantieteelliseen alueeseen, jotka ovat Afganistan, Himalaja, Indonesia ja Etelä-Aasia. Näiden lisäksi omissa osioissaan esitellään Tiibetin ja Kaakkois-Aasian buddhalaisuus sekä maantieteellisen jaon läpileikkaavat teemat: käsikirjoitukset, leikkikalut ja nautintoaineet. Esineitä on näytteillä n. 800. Lapsille on oma nurkkauksensa, jossa voi mm. tutustua intialaisiin sarjakuviin ja aapisvihkoihin. Esillä on myös Kiiskisen maalauksia mm. Talibanien sittemmin tuhoamista Buddha-veistoksista Bamianista Afganistanista, sekä hänen päiväkirjojaan ja matkavarusteitaan.

Tero Kiiskinen
Lavastaja 1974, Taideteollinen korkeakoulu
Opintoja Puolassa Krakovan taideakatemiassa 1975
Yli 30 teatterilavastusta Suomessa, Norjassa, Ruotsissa ja Yhdysvalloissa
Lukuisia näyttelysuunnitelmia, mm. Indonesia - Saarien kulttuurit yhdessä Reijo Lainelan ja Jukka O. Miettisen kanssa Suomen kansallismuseossa 1993. Näyttely oli esillä myös Lahden historiallisessa museossa 1995 ja Kuopion kulttuurihistoriallisessa museossa 1996 Kiiskisen kuoleman jälkeen.

Tekijät:

Käsikirjoitus Eija-Maija Kotilainen, Heli Lahdentausta, Jukka O. Miettinen, Pilvi Vainonen
Näyttelysuunnittelu Jouni Kaipia, Jussi Salmivuori
Valaistus Heli Nikunen