Barbie – The Icon -näyttely avautuu Kansallismuseossa 27.4.2018

Näyttelyt

Oikeasti hänen nimensä on Barbara Millicent Roberts, mutta maailma tuntee hänet yksinkertaisesti Barbiena. Barbie on enemmän kuin vain nukke. Barbie on kansainvälinen ikoni, ja 59-vuotisen olemassaolonsa aikana hän on toiminut monen tärkeän kulttuurisen ja yhteiskunnallisen keskustelun innoittajana. Näyttelyssä on esillä yli 400 Barbie-nukkea sekä tähän maailmankuuluun nukkeen liittyvää muuta aineistoa vuodesta 1959 nykypäivään asti.

Barbien loi Ruth Handler (1916–2002), kekseliäs yrittäjä ja tyttärensä leikkien innoittama äiti, jonka näkemys elää yhä tänäkin päivänä. Barbie on kehittynyt ajan myötä heijastellen muuttuvaa maailmaamme, ja säilyttänyt asemansa muotinukkejen ykkösenä.

27.4.‒26.8.2018 avoinna oleva näyttely kertoo yhteiskunnan kulttuuristen ja esteettisten muutosten tulkkina jo yli puolen vuosisadan ajan toimineen nuken tarinan. Muista leluista poiketen Barbie on saavuttanut ajattoman, sukupolvien ja valtioiden väliset rajat ylittävän aseman. Se on edustanut yli 50:tä kansallisuutta ja saavuttanut vakaan aseman globaalin mielikuvituksen peilinä.

Jo 59 vuoden ajan Barbie on säilyttänyt asemansa kulttuuri-ikonina, joka ruokkii miljoonien lasten mielikuvitusta eri puolilla maailmaa. Näyttelyssä esillä olevat yli 400 nukkea osoittavat, miten Barbie on aina tarjonnut tytöille erilaisia vaihtoehtoja toimiessaan monissa eri ammateissa ja rooleissa sekä pukeutuessaan lukemattomiin erilaisiin muotiluomuksiin ja asusteisiin. Barbie on luontevasti astunut Kleopatran, Elisabet I:n, Katariina de' Medicin ja Madame Pompadourin kaltaisten kuningattarien, legendaaristen historiallisten henkilöiden ja kulttuuri-ikonien saappaisiin. Muodin ystävien iloksi näyttely esittelee Barbien myös Oscar de la Rentan ja Karl Lagerfeldin kaltaisten muoti- ja taidemaailman huippunimien muusana. Näyttelyssä esiintyy myös Barbien lähipiiri, johon kuuluvat hänen kolme sisartaan, hänen ystävänsä – joukossaan myös Ken – sekä monet eläimet.

Mattelin tavoitteena on tarjota markkinoiden monipuolisin nukkemallisto, joka nostaa esiin erilaisia roolimalleja ja kannustaa jokaista tyttöä ymmärtämään omat rajattomat mahdollisuutensa. Vuonna 2016 Barbie Fashionistas -malliston myötä esiteltiin neljä uutta kehomallia, useita uusia ihon sävyjä, hiusmalleja ja muotivirtauksia, jotka heijastavat sitä maailmaa, jonka tämän päivän tytöt kohtaavat. Maaliskuussa 2018, samalla viikolla jolla vietettiin kansainvälistä naistenpäivää, esiteltiin uusi Barbie-mallisto kunnianosoituksena erilaisista historiallisista taustoista nousseille ja eri aloja edustaville roolimalleille ympäri maailmaa. Nämä nuket kaatavat raja-aitoja seuraavan tyttösukupolven tieltä.

Näyttely tarjoaa monipuolista nähtävää ja koettavaa, niin aikuisille suunnattua historiaa ja kulttuurisia ilmiöitä valottavaa aineistoa kuin lapsille sopivia toiminnallisia osioitakin.

Barbie – The Icon -näyttelyn on kuratoinut professori Massimiliano Capella ja tuottanut 24 ORE Cultura. Maailman merkittäviä kaupunkeja kiertävä näyttely on ollut esillä Milanossa, Roomassa, Bolognassa ja Madridissa ja saapuu nyt Helsinkiin. Näyttelyssä esillä olevat nuket ovat peräisin ulkomaisista yksityiskokoelmista sekä Mattelilta.

Massimiliano Capellan toimittama Barbie – The Icon -näyttelyjulkaisu (Siltala) on myynnissä Kansallismuseon museokaupassa.

Barbie – The Icon -näyttely on avoinna Kansallismuseossa 27.4.‒26.8.2018.

Lisätietoja
Näyttelypäällikkö Minerva Keltanen, minerva.keltanen@kansallismuseo.fi, puh. 0295 336 463
Näyttelyamanuenssi Aino-Maija Kaila, aino-maija.kaila@kansallismuseo.fi, puh. 0295 336 362

Mediakuvat