Tuomaan Markkinat 2019 Print 43
Suomen kansallismuseon linnat juhlavalaistaan tänäkin jouluna. Olavinlinna hehkuu valaistuna 3.-13. joulukuuta. Kuva: Aleksi Mustonen / Museovirasto

Poikkeuksellinen joulunaika tuo perinteet koteihin Suomen kansallismuseon museoista ja linnoista

Näyttelyt, Museot

Vaikka Suomen kansallismuseonkin museokohteita on eri puolilla Suomea suljettuina, toimivat museot ympäristöineen näyttämöinä itsenäisyyspäivän juhlallisuuksille sekä kauden juhlavalaisuille. Joulukausi alkaa suorana verkossa ja radiossa lähetettävällä itsenäisyyspäivän lipunnostolla Hämeen linnasta ja jatkuu Olavinlinnan pihalta lähetettävällä juhlalähetyksellä. Tanssillisen erikoiskierroksen Tamminiemessä tarjoaa taltiointi Uotinen goes Kekkonen -teoksesta, joka nähdään niin ikään itsenäisyyspäivänä tv:ssä. Lucian päivänä 13.12. radiossa ja Yle Areenassa nähtävässä suorassa lähetyksessä Lucia laulaa kuoroineen Kansallismuseossa.

Perinteinen, yhtäjaksoisesti vuodesta 1957 alkaen Helsingissä tehty valtakunnallinen itsenäisyyspäivän lipunnosto tapahtuu sunnuntaina 6.12. ensimmäistä kertaa pääkaupungin ulkopuolella, Hämeenlinnassa, Hämeen linnan linnanpihalla. Suomalaisuuden Liiton järjestämä lipunnosto toteutetaan turvallisuusseikkojen vuoksi keskiaikaisen linnan pihalla ilman yleisöä. Tilaisuus alkaa sunnuntaiaamuna klo 9 suorana Yle Radio Suomessa ja Yle Areenassa.

Itsenäisyyspäivän juhlallisuudet jatkuvat juhlavalaistussa Olavinlinnassa, Savonlinnassa, jossa kaupunki järjestää juhlatilaisuuden linnanpihalla. Tilaisuus striimataan Savonlinnan kaupungin verkkosivulle klo 14.30 alkaen. Tämän vuosituhannen heinäkuun kävijäennätyksen tänä poikkeuksellisena vuonna tehnyt Olavinlinna juhlavalaistaan jälleen joulun alla, 3.–13.12. väliseksi ajaksi. Valaisusta vastaa Savonlinna Illumination.

Itsenäisyyspäivän viralliseen ja perinteiseen ohjelmaan tuo vaihtelua tanssillinen kierros Tamminiemessä, Kekkosen jalanjäljillä. Uotinen goes Kekkonen -teos nähdään taltiointina Yle Teemalla klo 13. Pisimpään juuri presidentti Kekkosen virka-asuntona toimineessa Tamminiemessä keväällä ja syksyllä täysille katsomoille esitetty Compañia Kaari & Ronin Martinin tuottama teos – ja etenkin Kekkosta tulkitseva Jorma Uotinen – sai menestyksekkäät arviot.

Hämeen linnakin hehkuu juhlavalaistuna 12.–27.12. Osin valaisukilpailuna toteutettava valoloistoa ihastellaan turvallisesti rantareitiltä ja linnaniemeltä.

Vaikka Kansallismuseo ja siellä paraikaa esillä oleva Rohkeus, rakkaus, vapaus! Muumit 75 -näyttely ovat suljettuina 20.12. asti, voi muumeja nähdä joulun ajan museon pihapuistossa ja rakennusten ikkunoissa kurkistelemassa. Muumien arvoja ja maailmankuulua muumifilosofiaa käsittelevä näyttely saa jatkoaikaa ja on museoiden avoinna ollessa vierailtavissa 14.3.2021 asti.

Perinteistä ei tarvitse luopua poikkeusaikanakaan. Lucian-päivänä sunnuntaina 13.12. kuullaan Luciaa ja tämän kuoron laulua suorassa lähetyksessä suljetusta Kansallismuseosta Radio Vegan ja Yle Areenan suorassa lähetyksessä klo 9.10 alkaen. Tunnelmallisimmat palat nähdään ja kuullaan myös Yle Femin alkuillan lähetyksessä klo 17.

Suomen kansallismuseon museokohteista Suomen merimuseossa on voimassa rajoitus yleisömäärään: merikeskus Vellamossa sijaitsevan museon tiloissa voi olla kerrallaan 10 henkeä. Muut museokohteet – Seurasaaren ulkomuseo, Hvitträsk, Langinkoski, Louhisaari ja Vankila – ovat muutoinkin talvikaudella suljettuja. Kansallismuseo ja Tamminiemi ovat koronavirustilanteen vuoksi suljettuina tämänhetkisen tiedon mukaan 20.12.2020 ja Hämeen linna 7.1.2021 asti.

Poikkeusaikanakin Suomen kansallismuseo tarjoaa monipuolisia sisältöjä kaikille tiedonjanoisille sekä historiasta ja kulttuuriperinnöstä kiinnostuneille verkkosivujen Avoin museo -kokonaisuuden alla.