Mesa Verde Oval Office White House 170920
Repatriaatioon osallistuneiden yhteistyötahojen edustajat tapaamassa Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpia Washingtonissa torstaina 17.9.2020. Kuva: White House.

Suomen kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila tapasi Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin

Kokoelmat

Tapaaminen liittyi matkaan, jonka aikana Suomen kansallismuseon Mesa Verde -kokoelmasta luovutettiin Yhdysvaltain alkuperäiskansojen edustajille takaisin esivanhempien jäänteet ja hautaesineet.

Suomen kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila on tavannut torstaina 17.9.2020 Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin Valkoisessa talossa Washingtonissa. Tapaamisessa oli läsnä repatriaation toteutukseen osallistuneiden osapuolten edustajia, Suomesta Elina Anttila sekä uusi Suomen Yhdysvaltain-suurlähettiläs Mikko Hautala.

Kulttuuri ja kulttuuriperintökysymykset ovat osa kansainvälistä politiikkaa, vaikka aiheet eivät usein näy poliittisen uutisoinnin yhteydessä.

”On erityistä ja tärkeää, että kulttuurisiin oikeuksiin liittyvät kysymykset tunnistetaan korkeimmalla poliittisella tasolla. Suomen kansallismuseon ja Yhdysvaltain alkuperäiskansojen välinen repatriaatio oli kansainvälisesti ainutlaatuinen prosessi ja tapahtuma, joka ei olisi toteutunut ilman molempien maiden viranomaisten ja hallinnon tukea. Alkuperäiskansojen oikeuksien eteen on tehtävä vielä paljon työtä. Olen hyvin iloinen, että lopuksi myös tapaaminen presidentti Trumpin kanssa onnistui, ja tapaaminen toi huomiota tälle työlle", Elina Anttila sanoo.

Nyt tapahtunut 20 ihmisjäänteen ja 28 hautaesineen palautus kunnioittaa YK:n vuoden 2007 julistusta alkuperäiskansojen oikeuksista vainajiensa kotiuttamiseen. Nelivuotisen prosessin päätteeksi alkuperäiskansoja edustaneet neljä heimoa ovat sunnuntaina 13.9.2020 haudanneet esivanhempansa takaisin Mesa Verden kansallispuiston alueelle.