Medium Img 0982 Omar
Kauniit, Kansallismuseosta inspiroituneet kuvitukset toimivat lavasteina hauskoille kuville. Kuva: Omar El Mrabt / Museovirasto

Leikkisä ja raikas Kolmas kerros

Museot

Kansallismuseon uudistunut Kolmas kerros tuo museoon kaivatun tilan hengähtämiseen, työpajoille ja muulle yleisöohjelmalle. Tilan kuvituksista ja leikkisästä ilmeestä vastaavat suunnittelijat Mai Ohta ja Eri Shimatsuka.

Uudistettuna avautunut museon Kolmas kerros on suunniteltu monitoimitilaksi. Museon ullakkotilassa sijaitsi aiemmin toiminnallinen näyttely Vintti. Sama tekemisen meininki on tilassa yhä läsnä - vaikka tila onkin nyt rauhallisempi. Kolmannen kerroksen silmäkarkeiksi nousevat hauskat kuvitukset ja hahmot. Ne heräävät eloon liikuteltavina pahvifiguureina, joita kuka vain voi mielensä mukaan siirrellä, antaa mielikuvituksen lentää ja tehdä näin haluamansa kantaaottavan, merkityksellisen tai humoristisen kuvan. Maisemista ja figuureista syntyy taiteilijansa näköinen teos, jonka voi ikuistaa vaikka kännykamerallaan.

Kolmannen kerroksen kuvituksista vastaavat tekstiili- ja printtisuunnittelua muun muassa Marimekolle tehnyt Mai Ohta ja Lapuan Kankureille sekä lukuisille japanilaismerkeille suunnitellut Eri Shimatsuka. Yhdessä Kansallismuseon tiimin kanssa he kehittivät tilan vuorovaikutteisen, ikuistettavan ja leikillisen konseptin, jossa ihmiselle arjessa, juhlassa, työssä ja vapaalla keskeisiin paikkoihin yhdistyivät historian tapahtumat, ympäristökysymykset ja hauskuus.

"Halusimme luoda klassista sarjakuvaa muistuttavia kuvia, ja siksi teimme kuvamaailmasta musta-valkoista", Mai Ohta kertoo.

Ohta ja Shimatsuka loivat tilaan neljä erilaista maisemaa, joissa jokaisella on oma tarinansa. Maisemapaneeleille syntyi sauna, metsä, veneretki ja kaupunki tapahtumineen.

"Maisemat saivat omat hahmonsa. Piirsin hahmoja, jotka nauttivat elämästään Suomessa. Päähahmoksi nousi aika itsestään selvästi Kansallismuseon pääovea vartioiva karhu. Kravattikaulainen lohi neuvottelee elämänsä sopimusta. Hyljeperheellä on SOS-kyltti. Suosikkihahmoni Herra Matt nauttii saunomisesta ja kirjan lukemisesta ulkoilmassa", Ohta kertoo.

Kolmas kerros on suunniteltu kaikenikäisille museovieraille.

"Toivottavasti tila herättelee kävijöiden mielikuvitusta ja he innostuvat luomaan omia tarinoitaan hahmoilla. Tänä poikkeuksellisena vuonna toivon ja huumorin merkitys paremman tulevaisuuden rakentumisessa korostuvat", Eri Shimatsuka sanoo.

Ota kantaa puhekuplalla

Kolmannen kerroksen non-stop-kylttipajassa otetaan kantaa tärkeiden asioiden puolesta. "Syö enemmän kasviksia", "Rakastan muumeja!", "Älä roskaa luontoa" komeilee ikkunalaudoille jätetyissä kylteissä.

Musta-valkoisen tilan väripilkkuja ovat suomalaiset muotoilun klassikot, pastillituolit, joihin voi istahtaa ja uppoutua kirjavitriinistä löytyvään muumiteokseen.

Kolmanteen kerrokseen on käynti Keskihallista portaita pitkin tai esteettömästi hissillä. Sisäänpääsy sisältyy museolipun hintaan. Kolmas kerros on avoinna museon aukioloaikoina.

Tilan toteuttamisessa ovat olleet mukana Aarnio Originals ja WSOY.