Musko Visuals Topi Leikas 32
Asunnottomien yön keskustelutilaisuudet ja musiikkiesitykset striimataan suorana Kansallismuseosta. Kuva: Topi Leikas / Museovirasto

Asunnottomien yö virtuaalisesti Kansallismuseosta

Museot

Kansallismuseo on Asunnottomien yö -kansalaisliikkeen yhteistyökumppani 17. lokakuuta YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä vietettävässä tapahtumassa. Helsingin päätapahtuma järjestetään tänä vuonna virtuaalisena.

Kansallismuseon ohjelmistossa on painotettu tänä vuonna arvoja ja ymmärrystä sekä haastettu kävijöitä pohtimaan ihmisyyttä ja inhimillisyyttä. Yhteistyö Asunnottomien yö -kansalaisliikkeen kanssa löysi myös luontevan yhtymäkohdan Muumien 75-vuotisjuhlanäyttelyn kanssa.

– Osallisuus yhteiskunnassamme ei ole vain poliittinen, vaan myös kulttuurinen asia. Kulttuuri- ja taidelaitoksilla on tärkeä rooli sosiaalisen hyvinvoinnin edistämisessä. Köyhyyden ja syrjäytymisen syyt ovat moninaiset ja juuret pitkällä. Yhteiskunnan moninaisuudesta huolehtiminen auttaa jokaisen sopeutumista omilla ehdoillaan. Suomen kansallismuseossa pyrimme ohjelmistollamme ja palvelullamme vahvistamaan ymmärrystä kulttuurin moninaisuudesta ja jokaisen yhdenvertaisista oikeuksista. Tämä on tärkeä viesti myös Rohkeus, rakkaus, vapaus! -näyttelyssä, sanoo Kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila.

Asunnottomien yö -tapahtumalla puolestaan muistutetaan, että asunto on perusoikeus. Meillä kaikilla on oikeus omaan kotiin. Asunnottomien yö on Suomen suurin vuosittain toistuva sosiaali- ja terveysalan tapahtuma. Koronavirustilanteen vuoksi Helsingin päätapahtuma järjestetään tänä vuonna virtuaalisesti ja striimilähetys on kaikkien saatavilla. Kansallismuseon tiloissa, Helsingin Töölössä, järjestetään muun muassa osallisuutta käsittelevä paneelikeskustelu, live-musiikkiesityksiä sekä puheenvuoroja. Lisäksi Asunnottomien yön toimijat järjestävät asunnottomuutta kokeville ruokailua, vaatejakoa, hiustenleikkuuta, terveysneuvontaa ja muita palveluja eri puolille kaupunkia.

Yleisö voi osallistua Asunnottomien yö -tapahtumaan eri puolilla Suomea sytyttämällä Asunnottomien yön tulet kotonaan kynttilän, led-tuikun tai vaikkapa ulkotulen muodossa 17.10.2020 klo 19 ja osoittaa näin tukeaan asunnottomuutta kokeville. Eri paikkakunnilla järjestettävistä tapahtumista löytyy tietoa Asunnottomien yön nettisivulta.

Tarkempi ohjelma Kansallismuseon tapahtumasta tapahtumasivulla täällä.