Omikoshi Yksityiskohta
Omikoshin koristeellisen katon yksityiskohtia. Kuva: Harjula Production

Omikoshi-pyhäkkö juhlakulkueen saattelemana Kansallismuseoon

Näyttelyt, Museot

Suomen ja Japanin satavuotisia diplomaattisuhteita juhlistetaan lauantaina 18. toukokuuta, kun Suomeen lahjoituksena saatava shintolainen Omikoshi-pyhäkkö saatetaan juhlakulkueessa museoon, jossa se on esillä 4.8. asti.

Ensimmäistä kertaa Suomessa nähtävä kannettava shintolaispyhäkkö, Omikoshi, saapuu Kansallismuseoon juhlallisen kulkueen saattelemana lauantaina 18.5. Kulkue lähtee Esplanadin lavalta klo 11.30 ja päättyy Kansallismuseoon noin klo 13.

Omikoshia kannetaan kulkueessa yontenbo-tyyliin kolmen vuorottelevan kantajaryhmän voimin. Kaikkiaan liki sata kantajaa – puolet japanilaisia ja puolet suomalaisia – ovat pukeutuneet perinteisiin japanilaisiin matsuri-asuihin. Kulkue etenee hitaasti ja kantoryhmä vaihtuu säännöllisin väliajoin matkan aikana. Kulkueeseen odotetaan satoja osallistujia.

Omikoshi-kulkue on alkujaan uskonnollinen riitti. Perinteen katsotaan saaneen alkunsa vuonna 794, jolloin Kyushussa Usa Hachiman -pyhäkössä asuva jumala siirrettiin keisarillisessa kantotuolissa Naraan valvomaan Tōdaji-pyhäkön Suuren Buddha-patsaan rakentamista. Nykyisin melkein jokaisessa japanilaisessa kyläyhteisössä, jossa on shintō-pyhäkkö, järjestetään matsuri-festivaaleja ja kannetaan Omikoshia. Pyhäkköjen kantamisen perinne pohjaa ajatukseen, että jumalat tulee aika ajoin päästää ulos temppelistään, jotta he olisivat tyytyväisiä. Kuuluisia matsuri-juhlia ovat esimerkiksi Gion-festivaali Kyotossa ja Sanja Matsuri Tokiossa.

Suomeen tuodun noin sata kiloa painavan, 30 000 osasta koostuvan pyhäkön on rakentanut viisi Miyadaiku-perinnepuuseppää. He valmistivat Omikoshia vuoden. Omikoshi-pyhäkön on lahjoittanut Hamamatsu Finland Association johtajananaan Hiroaki Hodai, ja tapahtuman toteuttavat Norio Tomida (Tokyokan), Suomen Japanilaisten yhdistys ry, Heikki Mäenpää Harjula Production -tuotantoryhmineen ja Ronny Rönnqvist (Japanilaisen Kulttuurin Ystävät ry).

Omikoshi on esillä Kansallismuseon pop up -näyttelytilassa 20.5.–4.8. Lisäksi esillä on valikoima kielentutkija, professori ja diplomaatti Gustaf John Ramstedtin (1873−1950) Japanista keräämiä esineitä. Vapaa pääsy.