Kansallismuseo Vankila 1140019

Vankilaelämää digitaalisessa valokuvanäyttelyssä

Museot

Helsingissä sijaitsevan Kalliolan Setlementin aulatiloissa on esillä vielä viikon ajan vankilaelämää muurien sisältä 1960-luvulta 2000-luvulle esittelevä näyttely, joka toteutettiin osana EU-projektia Vankila-museolle.

Osana Euroopan kulttuuriperinnön teemavuotta 2018 Euroopan komissio rahoitti REvivEU-projektin, jonka tavoitteena oli toteuttaa pop-up-näyttelyiden sarja koko vuoden 2019 ajan eri Euroopan kaupungeissa, juhlistaa eurooppalaisen kulttuuriperinnön monimuotoisuutta ja antaa kansalaisille mahdollisuus osallistua parempaan lähestymistapaan kulttuuriperintöön. Kaikkiaan kymmenen kaupunkia kutsuttiin mukaan hankkeeseen, Hämeenlinnanan ohella muun muassa Amsterdam, Budapest ja Krakova. Unkarin projekti liittyy Euroopan hulluun vuoteen 1989. Italian Pisan näyttely siihen, kuinka asukkaat kokevat kaupungin läpi virtaavan joen.

Suomesta Museovirasto lähti mukaan projektiin. Sen toteuttaminen Suomen kansallismuseon uusimman museon, Vankilan, ympärille kiehtoi. Vankilan uudistamisprojektissa on ollut mukana entisiä vankeja, vartijoita, vankien omaisia ja alan toimijoita. Luonnollisesti näyttelyn ytimessä ovatkin ihmisten tarinat ja kokemukset, jotka nousivat pintaan Museoviraston Kuvakokoelmien arkistokuvista. Näyttely oli esillä kesän ajan Vankilassa.

"On tärkeää, että ihmiset jotka ovat marginaalissa, saavat äänensä kuuluviin ja tarinansa osaksi yhteistä kulttuuriperintöämme", yhteisömanageri Elisa Sarpo Suomen kansallismuseosta sanoo.

Vankilaelämää seinien ja muurin takana esittelevän näyttelyn sisällöt nousivat arkistokuvien pohjalta tehdyistä haastatteluista ja kesäkuisista työpajoista, joihin osallistui entisiä vankeja ja vartijoita. Vankilaelämää esittelevä, puhetta ja ääntä arkistokuvien ohella sisältävä näyttely toimii digitaalisella alustalla.

Yleisö sai äänestää mielestään parhaan tarinan, ja Pertti 'Poitsu' Stenmanin tarina sai neljänneksen annetuista äänistä. Stenman on yksi Kansallismuseon yhteistyökumppanin Hima & Stradan oppaista, jotka vetävät asunnottomuutta käsitteleviä kävelykierroksia Helsingissä. Hima & Strada toimii Kalliolassa.

Yleisöäänestyksen voittanut Stenman matkustaa Photoconsortiumin kutsumana Brysseliin, jossa kaikkien kymmenen projektin teoksen yhteisnäyttely avautuu 6. helmikuuta.

Vankilaelämää Kalliolassa, Sturenkatu 11, 27.1. asti. Vapaa pääsy.