Historia on käsinkosketeltavasti läsnä juhlavuottaan viettävässä Seurasaaressa

Museot

110-vuotias ulkomuseo on suosittu virkistyskohde, joka avaa ovet Suomen historian ytimeen ja hurmaa kaupungin vilskeestä luonnon helmaan saapuvan.

Vuonna 1909 perustettua Seurasaaren ulkomuseota on kasvatettu kunnianhimoisesti Suomen rakennus- ja asumiskulttuuria 1600-luvulta 1900-luvulle esitteleväksi koko perheen virkistyskohteeksi. Suomen kansallismuseon kohteisiin kuuluva Seurasaaren ulkomuseo on tänä päivänä kaikkien suomalaisten tuntema historian saari. Museoalueelle tullessa voi siirtyä vanhaan aikaan alkuperäisten esineiden ja aidoista rakennuksista muodostuvien pihojen avulla. Ulkomuseossa perinneasuiset oppaat johdattavat kävijät asumisen ja rakentamisen historiaan savupirteistä talonpoikaistupien kautta kartanoihin.

Ympäröivä luonto on olennainen osa museokokemusta. Autoja ei Seurasaaressa näe; polkupyörätkin jätetään valkoisen puusillan kupeeseen mantereen puolelle.

Tänä vuonna 110-vuotisjuhlavuottaan viettävä ulkomuseo on kehittynyt täysin ainutlaatuiseksi kansanrakentamisen kokoelmaksi ja perinteisen puurakentamisen tietopankiksi. Museoalueen 88:aa rakennusta ja esinekokoelmia restauroivat ja konservoivat Museoviraston ja Kansallismuseon ammattilaiset ympärivuotisesti. Toukokuun lopulla asennetaan paikoilleen restauroidut mamsellimyllyn siivet. Antin talon nelivuotinen konservointityö alkoi vastikään.

Pappila, puutarha ja museokauppa

Viime kesänä täysin restauroituna avautunut Iisalmen pappila karisti viimeiset remonttipölyt yltään talvella ja avautuu nyt esteettömämpänä ja käytettävämpänä yleisölle. 1700-luvun lopulla rakennetussa pappilassa sijaitsee museoidun huoneen ja museokaupan lisäksi työpaja- ja kokoustiloja. Heinäkuussa pappila kutsuu päivittäin koko perheen non-stop-työpajaan.

Täksi kesäksi valmistuu lisäksi pappilan 1800-luvun lopun mallipuutarha, jossa sijansa on myös hyötykasveilla. Pappilassa sijaitsevasta museokaupasta löytyy monipuolinen valikoima tuotteita  puutarha-aiheisiakin runsaasti.

Seurasaaren ulkomuseon juhlavuosi näkyy myös kesän tapahtumissa, jotka käynnistyvät suositulla Lasten Seurasaari -tapahtumalla sunnuntaina 26.5. Päivä on pullollaan perinneleikkejä ja eläinaiheista ohjelmaa.

Kansanpuistosta ulkomuseoksi

Suomen suurin ulkomuseo syntyi Tukholman Skansenin esimerkkiä seuraten Meilahden kartanon laidunsaaren maille. Kansanpuistoksi alue kehittyi 1880-luvulta alkaen sen vuokranneen Helsingin anniskeluosakeyhtiön huomassa. Se rakennutti saarelle muun muassa saarella yhä olevan ravintolan ja saarelle johtavan valkoisen puusillan. Ulkomuseo perustettiin professori Axel Olai Heikelin aloitteesta. Perustamisajankohtana pidetään Niemelän torpan rakennusryhmän siirtoa Konginkankaalta Seurasaareen.