Museon torni on perjantaina ihmistä ja luontoa ylistävän taiteellisen intervention tapahtumapaikka

Sculpture Expanded -näyttelyssä Kansallismuseon torni ei muuntaudu ainoastaan teoksen näyttämöksi, vaan myös toisen pääosan esittäjäksi. Yleisö on tervetullut seuraamaan spektaakkelia paikan päälle perjantaina 17.5. klo 15.30 alkaen.

Sculpture Expanded on Suomen Kuvanveistäjäliiton ainutlaatuinen julkisen taiteen näyttely, liikkuva julkisen taiteen laboratorio, joka tuo kaupunkikuvaan tänä keväänä tilapäistä julkista taidetta.

Taideyliopiston Kuvataideakatemiassa väitöskirjaansa tekevän japanilainen taiteilija Shoji Kato on yksi kymmenestä taiteilijasta näyttelyssä, joka luo alati kehittyvää veistos- ja rakennustaidetta ilman fyysisiä rajoja.

Kansallismuseo valikoitui osaksi Katon teosta, koska hän halusi käsitellä museota paitsi historialliselta myös materiaaliselta kantilta. Suomalainen graniitti on Kansallismuseon perusrakennusaine. Kato halusi työryhmineen tutkia tätä ulottuvuutta vapaakiiveten samalla Uudenkaupungin louhoksella, josta museon graniitti on aikanaan louhittu.

Katon ja hänen työryhmänsä perjantaina 17.5. Kansallismuseon tornilla toteuttamaan interventioon tuo historian perspektiiviä museon avausseremonia 18. kesäkuuta vuonna 1906. ’Maamme’ ja ’Savolaisten laulu’ soivat jälleen!

Kato kertoo:

"Why stone? To say it very simple:I am thinking about the movements of transfiguration and transportation (from there to here) in relation to the needs of human. In the case of the National Museum of Finland, the stone materialized idea that need to be seen and shared, which has something to do with notions of land and nature (as sang in 'Maamme'). The climbers are a metaphor of human spirit from different times (of past and future) who moves the bodies of the Earth to attain the dreams. Are we moving the stone or the stone moves us?"

Lisää tapahtumasta Facebookissa.

Tapahtuma alkaa klo 15.30 ja kestää muutaman tunnin.

Tapahtuman takia museon pääsisäänkäynti on suljettu klo 15 alkaen, sisäänpääsy alaoven kautta.

Vapaa sisäänpääsy museoon klo 15.15 alkaen.