Seurasaaren kesämökki avautuu yleisölle ulkomuseossa vuonna 2026. Kuva: Museovirasto

Seurasaaren kesämökkivalinta tehdään loppukesästä

Museot

Seurasaaressa vuonna 2026 yleisölle avautuva kesämökki valitaan kaikkiaan 44 mökkiehdokkaan joukosta karsituista neljästä sopivimmasta kandidaatista. Mökkivalintaan vaikuttavat muun muassa mökin kunto ja rakennustekniikka, siirtomahdollisuus sekä soveltuvuus mahdolliselle paikalleen ulkomuseoon ja museokäyttöön.

Suomen kansallismuseo etsi vuonna 2026 yleisölle ulkomuseossa avautuvaa Seurasaaren kesämökkiä viime kesänä avoimella haulla. Mökkiehdokkaita ilmoitettiin tarjolle kaikkiaan 44 ympäri maata.

Suomen kansallismuseon ja Museoviraston Restaurointiyksikön asiantuntijat ovat käyneet vuoden aikana haun myötä mökkitarjokkaista saadun materiaalin huolellisesti läpi. Vähitellen kandidaatteja on karsittu, ja päädytty neljään mökkiin, joilla asiantuntijat ovat myös vierailleet.

”Karsintakriteerejä ovat olleet muun muassa mökin kunto ja rakennustekniikka, tyypillisyys aikansa kesämökkinä, siirrettävyys, soveltuvuus ulottuvuuksiltaan sille kaavaillulle paikalle ja mökin soveltuvuus museokäyttöön, kertomaan suomalaisesta mökkeilykulttuurista. Neljästä loppusuoralla olevasta mökistä kaksi on hirsimökkejä ja kaksi rankorakenteisia”, Seurasaaren ulkomuseon intendentti Mikko Teräsvirta Suomen kansallismuseosta kuvailee.

Neljä finalistimökkiä ovat eri puolilta Suomea.

”Asiantuntijat ovat tutkinut vaihtoehtoja näiden sijoittamiselle kaavaillulle tontille. Pääsemme kertomaan paikastakin toivottavasti pian”, Teräsvirta sanoo.

Kesämökki tullaan siirtämään Helsingin Seurasaareen vuonna 2024. Kesämökkikulttuuria esittelevä rakennuskokonaisuus tulee sisältämään mökin lisäksi muita mökkipihapiirin rakennuksia. Mökkipihapiirin myötä vuonna 1909 avautuneen ulkomuseon tämänhetkinen 87 museorakennuksen kokonaisuus täydentyy sodanjälkeisellä rakennushistorialla.