Harvinainen Suomen kansallismuseon kokoelmiin hankittu kotkaseteli esillä Kansallismuseossa

Kotkavaakunalla varustettuja kolmen markan seteleitä vuodelta 1866 on säilynyt kolme.

Maaliskuun lopulla Oulun setelihuutokaupasta Suomen kansallismuseon rahakammion kokoelmiin hankittu seteli on esillä Kansallismuseossa maanantaihin 24.6. asti.

Yhden ja kolmen markan seteleiden painaminen aloitettiin Suomen saatua vuonna 1860 oman rahayksikön. Seteleitä oli tarkoitus käyttää nopeana väliaikaisratkaisuna, kunnes metallisten vaihtorahojen valmistus saatiin käyntiin. Seteleissä oli valtiollisena tunnuksena kotkavaakuna, joka vanhan perinteen mukaisesti painettiin aluksi vaalealle pohjalle värittömänä koholeimana. Setelin kuluessa se kuitenkin vähitellen muuttui näkymättömäksi. Vuonna 1866 väritön koholeima korvattiin keisarin julistuksella mustalla painetulla kaksoiskotkalla. Vanhan mallisten seteleiden liikkeeseenlasku lopetettiin ja pankin hallussa oleviin seteleihin lisättiin musta valtakunnanvaakuna. Tämän takia vuodelta 1866 on säilynyt vain muutamia kolmen markan seteleitä, joissa on valkoinen kotka.

”Seteli on rahahistoriallisesti mielenkiintoinen kotkavaakunan vuoksi, ja sen hankinta täydentää hienosti kokoelmaa ensimmäisten omien rahojen osalta”, intendentti Frida Ehrnsten kertoo.

Suomen kansallismuseon rahakammion 230 000 esineen kokoelman painopiste on Suomessa valmistetuissa ja käytetyissä tai muulla tavoin Suomeen liittyvissä esineissä, mutta siihen kuuluu myös vertailevaa aineistoa sekä erillisiä, myös ulkomaista esineistöä sisältäviä kokoelmia. Rahakammio vastaa rahalöytöihin liittyvistä viranomaistehtävistä yhteistyössä Museoviraston kanssa.

Valkoinen kotka -seteli vuodelta 1866 on esillä Kansallismuseon 2. kerroksessa 24.6.2019 saakka.

Mediakuva

Lisätiedot:

Intendentti Frida Ehrnsten, Suomen kansallismuseon rahakammio, p. 0295 33 6398, frida.ehrnsten@kansallismuseo.fi

KANSALLISMUSEO
Mannerheimintie 34, Helsinki.
1.5.‒31.8.2019 ma-su klo 11–18, ke klo 11–20, museo suljettu 21.–22.6.
1.9.‒31.12.2019 ti-su klo 11–18, ke klo 11–20
www.kansallismuseo.fi