Kesäinen Hämeen linna Vanajaveden rannalla. Kuva: Topi Leikas, Suomen kansallismuseo

Suomen kansallismuseon kesän teemoina vintage, markkinat ja tekstiilitaide

Näyttelyt, Museot

Suomen kansallismuseon kesäkausi on käynnistynyt kohteissa eri puolilla maata. Vaikka Kansallismuseo Helsingissä on suljettuna, ovat muut museot ja linnat avoinna pidennetyillä aukioloajoilla. Kesän 2024 teemoja ovat vintage, markkinat, puutarhat ja tekstiilitaide.

Hämeen linnan ja Vankilan ensi kertaa järjestettävä Vintage-tapahtuma tuo 8. kesäkuuta yksityishenkilöt ja erikoisliikkeet kohteiden pihapiireihin tekemään second hand -löytöjä. Tapahtuma on tuttu aiemmilta vuosilta Kansallismuseon pihalta, jossa se keräsi tuhansia osallistujia. Vintage-tapahtuma saapuu myös Tamminiemeen 24. elokuuta. Markkinoita kesäkauden aikana järjestetään 20. heinäkuuta Seurasaaressa ja 31. elokuuta Louhisaaressa.

Jugend-kohde Hvitträskissä kesä tuo mukanaan puutarhan kukkaloiston. Vierailijoita kannustetaan kulkemaan ”aistien puutarhakierros” ja kuuntelemaan Jean Sibeliuksen musiikkia, sillä säveltäjä vietti aikaa Geselliuksen, Lindgrenin ja Saarisen huvilalla 1900-luvun alussa.

Suomen merimuseon merellistä huippumuotia esittelevä Oceanista – muoti ja meri -näyttely (19.4.–29.9.) sekä Raija Jokisen Muistikuvia-näyttely Hämeen linnassa (17.5.–20.10.) tuovat käsityö- ja tekstiilitaidetta kesäkävijöille. Tamminiemessä esillä on tyylistään tunnetun presidentti Kekkosen solmioita, ja kesäaikaan kävijöitä palvelevat kolmella eri kielellä järjestettävät opastukset.

Vankilan uutuudessa ”selfiesellissä” voi kuvata itsestään vangin tunnistekuvan vanhan ajan kamerakopiolla puhelinta apuna käyttäen. Selfiesellin viereisessä sellissä pyörii seinälle heijastettuna 1800-luvulla tuomittujen vankien tunnistekuvia.

Lasten kanssa kannattaa poiketa esimerkiksi Seurasaaren ulkomuseoon sekä Olavin- ja Hämeen linnaan. Alle 18-vuotiaat pääsevät Seurasaaren rakennuksiin ilmaiseksi, ja alueella on tarjolla viitenä kesän lauantaina hevosajelua ja ratsastusta. Olavinlinnassa lapset pääsevät 8. kesäkuuta viettämään lasten linnapäivää, jonka ohjelma sisältyy linnan pääsymaksuun. Langinkosken kesäinen luonto sopii myös lasten kanssa vierailemiseen, ja alueella toimiva kahvila Dagmar palvelee kesäkaudella joka päivä klo 11–18.

Kohteiden aukioloajat kesä-elokuu:

Seurasaaren ulkomuseo ma-su klo 11–17

Olavinlinna avoinna päivittäin, aukioloajat vaihtelevat hieman kesän aikana

Hvitträsk ke-su klo 11–17

Louhisaari ma-su 10–17

Vankila ma-su 10–17

Hämeen linna ma-su 10–17

Tamminiemi ke-su klo 11–17

Suomen merimuseo ma-ti ja to-su 10–18, ke 10–20

Langinkoski ma-su 11–18

Katso tarkemmat aukioloajat (esim. juhannuksen ja syyskuun osalta) ja pääsylippujen hinnat valikosta kohteiden nimiä seuraamalla.