Km Tunteitajamuistoja 2000X1000Px

PÄÄTTYNYT: Tunteita ja muistoja Rolando ja Siv Pieraccinin kokoelmasta Suuria suomalaisia

30.8.2019 00:00 — 27.11.2019 00:00

30.8.–27.11.2019 Kirjeet, käsikirjoitukset, omistuskirjoituksin varustetut kirjat ja valokuvat luovat elämän kudelman, jossa yksityinen ja yhteiskunnallinen kohtaavat.

Suuria suomalaisia on Rolando ja Siv Pieraccinin merkittävä lahjoituskokoelma, joka sisältää noin 7 000 dokumenttia 400 vuoden ajalta. Kansallismuseon pop up -tilan näyttelyssä esillä on noin 450 dokumenttia, jotka nivoutuvat Suomen alueilla toimineisiin vaikuttajiin.

Näyttely kertoo valikoituja tarinoita ja tekee tulkintoja. Se tarkastelee ihmistä kulttuurien risteyksissä ja sitä, mitä kokoelman dokumentit kertovat ihmisen elämän kudoksesta, sen käännekohdista, rakkaudesta ja kuolemasta. Esillä on jalkaväenkenraali Anders Edvard Ramsayn kirjeenvaihtoa Pietarista kihlatulleen Constance Vilhelmina Reuterskiöldille ja nuoren J. K. Paasikiven kirjeenvaihtoa Anna Forsmanin kanssa. Runokäsikirjoitusten joukossa on muun muassa L. Onervan melankolisia käsikirjoituksia 1940-luvulta. Näyttelyn keskiössä on myös työ ja ihminen toimijana yhteiskunnassa. Kokoelma sisältää harvinaisen suuren aineiston Suomen marsalkka C. G. Mannerheimista, josta näyttelyssä on poimintoja. Ihailu- ja keräilykulttuurista kertovat lukuisat valokuvat näyttelijöistä, balettitanssijoista, urheilijoista ja oopperalaulajista nimikirjoituksin.

Suuria suomalaisia on poikkeuksellinen kokoelma, jolle Rolando Pieraccini on omistanut vuosikymmeniä elämästään. Rolando Pieraccini on taiteen ja kirjallisuuden monitoimija, kustantaja, bibliofiili, keräilijä ja mesenaatti. Italiassa syntynyt ja vuonna 1975 Suomeen muuttanut Pieraccini on lahjoittanut mittavia taidekokoelmia museoille Suomessa ja ulkomailla.

Pop up -tilan Tunteita ja muistoja -näyttelyyn on vapaa sisäänpääsy.