Kansallismuseon tapahtumassa
Viimeisen viikonlopun aikana Kansallismuseo teki kaikkien aikojen kävijäennätyksen. Kuva: Matti Kilponen, Museovirasto

Huippuvuosi päättyi kaikkien aikojen kävijäryntäykseen

Kansallismuseon viimeinen aukioloviikonloppu ennen remonttia nousi museon historian vilkkaimmaksi. Viimeisten 48 tunnin aikana Kansallismuseossa vieraili noin 14 400 kävijää.

Kansallismuseo juhlisti viimeistä aukioloviikonloppuaan 48 tunnin avoimilla ovilla. Viimeisten 48 tunnin aikana kävijöillä oli muun muassa mahdollisuus yöpyä museossa, kiivetä Kansallismuseon torniin, kylpeä Saunakylässä, tanssia Silent Discossa ja nähdä kaikki Kansallismuseon näyttelyt vaikka yöaikaan.

”Tunnelma on ollut riemukas, innostunut, ihastunut mutta samalla haikea: monille on ollut tärkeää päästä käymään Kansallismuseossa vielä viimeisen kerran ennen kuin se suljetaan”, intendentti Liisa Lohtander Suomen kansallismuseosta kertoo.

Kansallismuseon vuosi muodostui yhdeksi museon historian suosituimmista. Lyhyeksi jäävä vuosi toi Kansallismuseoon vain 9,5 kuukauden aikana noin 216 000 kävijää.

Edellinen ennätys 243 000 kävijää on vuodelta 2018. Tuolloin museo oli avoinna 12 kuukauden ajan.

Kansallismuseo on kiinni 16. lokakuuta alkaen peruskorjaus- ja lisärakentamishankkeen vuoksi. Uusi museokokonaisuus avautuu keväällä 2027.

Vaikka Kansallismuseon ovet ovat kiinni, jatkuu Suomen kansallismuseon toiminta normaaliin tapaan museoperheen yhdeksässä muussa kohteessa.

Jono Karo Holmberg
Perjantaina ennen ovien avautumista jono kiemurteli Storyvillen kulmalle saakka. Kuva: Karo Holmberg.
Saunakyla Matti kilponen netti
Kansallismuseon pihapuiston Saunakylässä pääsi nauttimaan myös savusaunasta. Kuva: Matti Kilponen, Museovirasto
KM48h ulkoa Matti Kilponen netti
Kansallismuseo juhlisti viimeistä aukioloviikonloppuaan 48 tunnin avoimilla ovilla. Kuva: Matti Kilponen, Museovirasto.
Tatu ja Patu KM netti
Tatu ja Patu esittelivät lapsiyleisölle Kansallismuseota. Kuva: Sanna Valoranta-Saltikoff.
Asiakaspalvelua Matti Kilponen netti
Kansallismuseon asiakaspalvelija Sigrid Autio opasti museokävijöitä. Kuva: Matti Kilponen, Museovirasto.
KM Silent netti
Perjantai-illan Sober Furious vaihtui loppuajaksi Silent Discoksi ja tanssitti kävijöitä yötä päivää. Kuva: Matti Kilponen, Museovirasto.
KM48h tanssi Matti kilponen netti
Muotokuvasalissa nähtiin tanssitaiteilija Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindströmin kuningatar Kristiinan hahmoon pureutuva sooloteos. Kuva: Matti Kilponen, Museovirasto.
Sober Furious Matti Kilponen netti
Kansallismuseon viimeiset 48 tuntia käynnistyivät Sober Furious -klubilla. Kovan suosion takia DJ Orkidea soitti Kansallismuseon inspiroimia settejä kaksi. Kuva: Karo Holmberg.
Km48h immersiivinen Soile Tirila netti
Kansallismuseon ja taiteilijakollektiivi 00100ENSEMBLEN yhteinen teos Hiljennetyt huoneet – Still life hyödynsi ammattiesiintyjiä, lavastusta, ääni-, valo- ja sensoritekniikkaa. Kuva: Soile Tirilä, Museovirasto.
Suomen tarina Soile Tirila netti
Suomen tarina -näyttelyssä kävijät pääsevät kuvauttamaan itsensä tulevaisuuden presidenttinä. Kuva: Soile Tirilä.