Kansallismuseon uudisosan taidekilpailun voittajaksi on valittu Tuula Lehtisen veden merkityksistä muistuttava mosaiikki

Valtion taideteostoimikunta valitsi Tuula Lehtisen Lähdevettä 1 Kansallismuseon uudisosan yleisen taidekilpailun voittajaksi viiden finalistiehdotuksen joukosta. Lehtisen heijastumia kuvaavien keraamisten mosaiikkiteosten taustalla on ajatus vedestä ihmisiä yhdistävänä elementtinä. Teoskokonaisuuden on tarkoitus valmistua Kansallismuseon laajennusosan avautuessa yleisölle keväällä 2027.

Kansallismuseon uudisosan kaksivaiheisen taidekilpailun järjesti Kansallisgallerian yhteydessä toimiva valtion taideteostoimikunta yhdessä Suomen kansallismuseon, Senaatti-kiinteistöjen ja Museoviraston kanssa. Kilpailussa etsittiin ideoita Kansallismuseon uudisosan yhteyteen toteutettavasta teoksesta tai teossarjasta, joka luo uudisosalle identiteettiä ja tukee rakennuskokonaisuuden yhtenäisyyttä.

Kilpailun ensimmäiseen vaiheeseen saapui 187 teosideaa, joista jatkokehitykseen valittiin Atso Airolan ja Leon Hidalgon, Otto Karvosen, Hanna-Kaisa Korolaisen sekä Tuula Lehtisen teosehdotukset. Kilpailun arvostelulautakuntana toimi valtion taideteostoimikunta, jonka mukaan kaikki finalistien jatkokehittämät ehdotukset olivat korkeatasoisia, teknisesti toisistaan poikkeavia, laadukkaita ja toteutuskelpoisia.

Kilpailun voittajaksi valittiin Tuula Lehtisen Lähdevettä 1, johon kuuluu kaksi uudisrakennuksen eri tiloihin sijoittuvaa keramiikkamosaiikkia. Ehdotuksen ansiona pidettiin sitä, miten metallin sävyissä välkehtivät teokset luovat monumentaalisen ja maalauksellisen kokonaisuuden. Pikselimäinen, lähes abstrakti kuvakieli tuo mielleyhtymiä metsäiseen tilaan ja veden äärellä olemiseen. Taiteilijan tavoitteena oli löytää jotain, mikä yhdistää kaikkia ihmisiä ja on samalla osa suomalaista maisemaa ja perinnettä:

”Halusin löytää teokselleni idean, joka olisi ajaton ja riittävän helposti avautuva monille ikäpolville ja monien eri kansallisuuksien edustajille, niin Suomessa asuville kuin muualta tuleville. Ajatus lähteestä ja vedestä tuntui juuri sopivalta kuvaamaan yhteyttä monien kulttuurien perinteeseen ja myös meidän suomalaiseen kokemusmaailmaamme ja luontoomme.”

Yleisö sai äänestää omaa suosikkiaan Kansallismuseon pop up -näyttelytilassa, jossa finalistien ehdotukset olivat esillä syksyn ajan. Eniten yleisön ääniä sai taiteilija Hanna-Kaisa Korolaisen teosehdotus Armas aika. Finalistien kilpailutyöt sekä arvostelupöytäkirja ovat nähtävillä 15.4.2024 saakka kilpailun verkkosivuilla.

Valtion taideteostoimikunta hankkii teoksia Senaatti-kiinteistöjen, valtioneuvoston kanslian ja Suomen Yliopistokiinteistöjen rakennuttamiin kiinteistöihin. VTTK on opetus- ja kulttuuriministeriön asettama ja toimii Kansallisgallerian yhteydessä.

Kuva: Tuula Lehtinen