Itameripaiva 2000X1000Px Plain
Tapahtuma on mukana Itämeripäivän Käytä Särkeä -kampanjassa. Kuva: John Nurmisen Säätiö

Itämeripäivä Kansallismuseossa 27.8.

Museot

Itämeripäivä juhlistaa jälleen kotimertamme. John Nurmisen Säätiön vuonna 2019 lanseeraamaa tekoja ja ajatuksia inspiroivaa teemapäivää vietetään elokuun viimeisenä torstaina erilaisten tapahtumien ja tempausten parissa Kansallismuseossa.

Kansallismuseossa on paraikaa avoinna Rohkeus, rakkaus, vapaus! -näyttely, jossa meri on vahvasti läsnä, niin kuin se oli muumien luojan Tove Janssoninkin elämässä. Meri oli Tovelle todella tärkeä elementti ja kesämökki Klovharun luodolla Pellingissä oli paikka, missä Tove viihtyi yhdessä elämänkumppaninsa Tuulikki Pietilän kanssa. Muumiteoksissa Tove kuvaa merta omaehtoiseksi, kauniiksi, villiksi ja kahlitsemattomaksi - alati vaihtelevaksi elementiksi. Veneet ja jollat sekä erilaiset vedeneläjät kiinnostivat Tovea.

Kansallismuseon Rohkeus, rakkaus, vapaus! -näyttely kutsuu kaikenikäiset mukaan seikkailuun. Kipua kalliolle turvaan myrskyävää merta, istahda jollaan ja anna laineiden kuljettaa kohti kelluvaa teatteria. Näyttelyyn on normaali museon sisäänpääsymaksu.

Kansallismuseon kivijalassa sijaitseva museoravintola tarjoilee Itämeri-vaikutteista lounasmenua. Oopperakellarin silakat saavat kylkeen kuohkeaa perunamuusia. Salaattipöydästä löytyy erilaisia Itämeri-teemaisia herkkuja, muun muassa maustesilakoita. Kansallismuseon museokaupasta voi hankkia Merimonsterit-kirjan 20 % alennuksella näyttämällä eSärki-sovellusta tai sanomalla kassalle Itämeripäivän Särki-edusta. Tämä Suomen merimuseossa Kotkassa olevan Merimonsterit-näyttelyn pohjalta syntynyt kirja yhdistää Laura Ruohosen valloittavat runot ja Erika Kallasmaan kuvitukset samojen kansien väliin.

Tervetuloa viettämään Itämeripäivää Kansallismuseoon!

"Saari on elävä. Minun saareni on yhtä elävä kuin puut ja meri. Kaikki on elävää."
Kirjasta Muumipappa ja meri