Jatka Tarinaa Fb1 91X1

Kansallismuseon Jatka tarinaa -työpajat Pointti-festivaalilla

​Kaupunkifestivaali Pointti​ valtaa pian Kansalaistorin. Kansallismuseo on mukana festivaalilla Jatka tarinaa -työpajoilla lauantaina 3. elokuuta.

Jatka tarinaa -kampanja aloitettiin viime talvena yhteistyössä Museoviraston, Kansallismuseon ja laajan yhteistyöverkoston avulla. Kampanja on osa Unescon yleissopimusta aineettoman kulttuuriperinnön suojelemisesta.

Oodissa tai sään salliessa Kansalaistorilla järjestetään osana Pointti-kaupunkifestivaalia lauantaina 3.8. klo 12–18 kaikkiaan kuusi avointa nonstop-tarinatyöpajaa. Kunkin pajan vetäjät, esitarinankertojat, johdattavat osallistujat tarinoimaan aiheen ympäriltä. Pajojen vetäjät ja tarkempi aikataulu julkistetaan pian.

Kolmen suuren pyöreän maton ympärille asetetaan 6–10 tuolia, joihin kuka tahansa voi istua tarinoimaan työpajavetäjän, esitarinoitsijan, johdolla. Tarinatyöpajoja ei dokumentoida esimerkiksi nauhoittamalla, jotta kynnys kertoa tarinoita olisi matalampi. Tosin, tarinatyöpajoja kuvataan Kansallismuseon arkistointia varten.

Tapahtumasta lisää täällä.

Pajat ovat:

Aavetarinat

Mitä kummitustarinat kertovat menneestä ajasta, paikallishistoriasta – ja meistä eläväisistä? Onko sinun lähiympäristössäsi aavemaisia paikkoja, joissa huhutaan kummittelevan? Tule kuulemaan ja kertomaan aavetarinoita.

Ensimmäinen vuoteni Helsingissä

Miltä tuntui muuttaa Suomeen? Entä miltä pienen suurkaupunkimme syke tuntui, kun ensi kertaa astelit junasta ulos? Päädyitkö itään, länteen, pohjoiseen vai kenties Punavuoren perukoille? Rakastuitko sporan kolinaan, Halkolaiturin tervantuoksuun tai yöuintiin Hietsussa? Miten pääkaupunki on sinua kohdellut? Tule kertomaan, miten edellinen elämäsi vaikutti elämääsi Helsingissä.

Kalevalan naiset tänään

Kuka Kalevalan naisista sinä olisit – herkkä Aino, vahva Louhi, shamanistinen Lemminkäisen äiti vai uutta luova Marjatta? FT, kirjailija Tiina Piilola kertoo ensin Kalevalan keskeisistä naishahmoista ja ohjaa sitten kirjoitusharjoituksen, jossa etsitään omaa kalevalaista naista, miestä, eläintä tai mitä tahansa hahmoa, joka tekstiin haluaa tulla. Lopuksi oman tarinan voi halutessaan jakaa.

Katastrofin ainekset

Kaikille on käynyt pieniä onnettomuuksia ja vastoinkäymisiä, joista riittää kerrottavaa. Oletko liftannut vahingossa sotatilassa olevaan maahan? Myöhästyitkö junasta, ja sen takia tapasitkin elämäsi rakkauden? Työpajassa etsitään matalan kynnyksen tarinankerrontaharjoitusten kautta kommelluksia ja jaetaan katastrofaalisia kokemuksia elämästä ja sitä mitä niistä on opittu.

Nettideittailutarinat

Mikä on pahin tai ihanin nettideittailukokemuksesi? Tuppaatko swaippaamaan enemmän vasemmalle vai oikealle? Tule jakamaan mehevimmät internetromanssitarinasi. Somestalkkaatko ihastuksiasi? Johtiko nettideittailu etäsuhteeseen? Saitko hänet suostuteltua Suomeen?

Perintömitta

Tule jakamaan ’kato, että sulla on aina puhtaat alushousut, koska ikinä ei tiedä, milloin joutuu lääkäriin’ ja muita yli sukupolvien siirtyneitä elämänohjeita ja varoituksia sekä niihin liittyviä tarinoita ja kömmähdyksiä. Pohditaan yhdessä, mitkä arvot ja neuvot ovat edelleen siirtämisen arvoisia ja miksi toiset eivät enää istu tähän aikaan.

#jatkatarinaa #eläväperintö
#fortsättberättelsen #levandetraditioner