Km Inheritthedust

PÄÄTTYNYT: Inherit the Dust
– Nick Brandtin valokuvia

5.4.2019 00:00 — 1.9.2019 18:00

5.4.–1.9.2019. Minkälaisen maailman jätämme jälkeemme? Brittiläissyntyinen valokuvaaja Nick Brandt on dokumentoinut Itä-Afrikan muuttuvaa ympäristöä ja uhanalaisia eläimiä. Vaikuttavista panoraamakuvista koostuva näyttely on ollut sen tuottaneen Fotografiskan tähänastisista suosituin näyttely.

Minkälaisen maailman jätämme jälkeemme? Brittiläissyntyinen valokuvaaja Nick Brandt (s. 1964) on dokumentoinut Itä-Afrikan muuttuvaa ympäristöä ja uhanalaisia eläimiä lähes kahdenkymmenen vuoden ajan.

Näyttelyssä on esillä 27 suurikokoista mustavalkoista panoraamakuvaa. Eläimistä otetut, luonnollisessa koossa olevat vaikuttavat valokuvat on viety tehtaiksi, kaatopaikoiksi ja louhoksiksi muuttuneille elinalueille. Ennen alueet olivat eläinten valtakuntaa. Ihminen on kuitenkin hyödyntänyt luontoa niin pitkälle, että eläinten ja ihmistenkin elinolot ovat uhattuina. Brandt herättää meidät miettimään, jätämmekö perinnöksi muutakin kuin tomua.

Näyttely on ollut sen tuottaneen Fotografiskan tähänastisista suosituin näyttely.

Video: Inherit the Dust – Nick Brandtin valokuvia

Oheisohjelma

Avoimet opastukset

Museolipun hintaan sisältyvä opastus tutustuttaa näyttelyn taustoihin ja johdattelee keskustelemaan elinympäristöjen katoamisesta sekä sen vaikutuksista. Mukaan mahtuu 25 ensimmäistä / opastus, ei ennakkoilmoittautumista.

Bust the Dust – pelillinen tapa kokea näyttely

Digitaalinen pelikokemus, jossa oikeilla valinnoilla museon näyttelytila valokuvateoksineen muuttuu vehreäksi ja eläväksi keitaaksi, kun taas vääristä vastauksista se hiljenee ja kadottaa värinsä.

Hyönteisten kanssa -työpaja

Taideperustainen työpaja, jossa rakennetaan oman toiminnan kautta pohjaa empaattiselle ja oikeudenmukaiselle ihmis-eläinsuhteelle.

Koska pukeudumme koivupaitaan?
Ke 22.5. klo 17-19.30

Neulontakahvilassa keskustellaan ekologisista vaatemateriaaleista. Puuvillapeltojen hikinen urakka alkaa olla loppusuoralla, vaateteknologia kehittyy.

Vintage-kirppis
Su 9.6. ja la 17.8.

Suurta suosiota saavuttanut tapahtuma levittäytyy jälleen Kansallismuseon puutarhaan. Vintage-aarteet vaihtavat omistajaa.

Last Call to Inherit the Dust
La 24.8. klo 18-21.45

Biodiversiteetin menetystä ja kestävää kehitystä käsittelevä keskustelutilaisuus asiantuntijanäkemyksillä ja live-musiikilla höystettynä.

Logot