Joulumyyjäisiä Suomen kansallismuseon kohteissa

Museot

Suomen kansallismuseon yhdeksästä museokohteesta neljässä järjestetään tänä vuonna joulumyyjäisiä. Perinteisten myyjäisten tapaan tarjolla on käsitöitä, lahjatavaraa ja elintarvikkeita, eli monenlaista sopivaa joulun lahjoiksi tai itselle hyvää mieltä tuomaan. Museoperheen kohteista talvella avoinna olevat museot ja linnat ovat kiehtovia vierailukohteita myös talvella, ja niiden näyttely- ja tapahtumakalenteri tarjoaa hyviä menovinkkejä esimerkiksi sydäntalven vapaapäiviin.

Kansallismuseon joulumyyjäiset lauantaina 24.11.2018 klo 11‒17
Kansallismuseon joulumyyjäisiin Helsingissä kokoontuu yli kaksikymmentä museokauppaa ympäri Suomen.  Museokauppojen joulumyyjäisissä, Kansallismuseon keskihallissa, on myynnissä paitsi museoiden museokauppatuotteita omine erikoisuuksineen, myös ihania joulusesongin tuotteita.

Vapaa pääsy joulumyyjäisiin, sisäänpääsymaksu museon näyttelyihin. Pysyvien näyttelyiden lisäksi Kansallismuseossa on esillä kolme vaihtuvaa näyttelyä: 10 000 vuotta muotoilua, Heikki Orvolan brodeeraukset sekä Muovi.

Kansallismuseo on loppuvuoden avoinna: ti, to-su 11–18, ke 11–20, ma suljettu. / 6.12. ja 31.12. avoinna klo 11–18, / tapaninpäivänä 26.12. avoinna 11‒20. Suljettu 24.–25.12.2018.

Kansallismuseo

Hvitträskin perinteiset joulumarkkinat viikonloppuna 1.‒2.12.2018 klo 11‒17
Suosituilla Hvitträskin joulumarkkinoilla on myynnissä perinteisiä myyjäistuotteita mm. joulukoristeita, lahjatavaroita ja taidokkaita käsitöitä. Paikalla on jälleen n. 30 kauppiasta. Kansallisromanttisen ateljeekodin pihapiirissä ja miljöössä on omanlaisensa, klassinen tunnelma. Museo on avoinna tapahtuman ajan, ja myös kahvila ja ravintola ovat avoinna.

Markkinoille on vapaa pääsy, mutta muu ohjelma sisältyy museolipun hintaan. Hvitträskin joulumarkkinoiden aikaan museossa on molempina päivinä jouluista askartelua lapsille klo 11‒16 sekä jouluisia yleisöopastuksia suomeksi klo 12.30 ja englanniksi klo 15. Museolippujen hinnat: 9 €, 6 €, 3 €, alle 7 v. ilmaiseksi.

Lisäksi Hvitträskin tapahtumassa tunnettu valokuvaaja Carmen Tomas muotokuvaa lapsia historiallisessa ympäristössä molempina markkinapäivinä ajalla klo 11‒16. Kuvausta varten on myös mahdollista lainata vanhanaikaisia vaatteita. Kuvausaika tulee varata etukäteen sähköpostitse suoraan kuvaajalta: Tiedustelut ja varaukset: carmentomasmartinez@gmail.com

Joulumarkkinoita lukuun ottamatta Hvitträskin ateljeemuseo on suljettuna talviajan ja aukeaa yleisölle jälleen 2.5.2019.

Hvitträsk

Tuomaan markkinat Hämeen linnassa lauantaina 15.12.2018 klo 10‒16

Tunnelmalliset Tuomaan markkinat tuovat joulumielen koko perheelle. Linnan pihalla, Tykkitornissa ja Leivintuvassa on myynnissä noin 50 kauppiaan tuotteita käsitöistä herkkuihin ja joulukoristeisiin.

Markkinoille ei ole pääsymaksua, ja markkinoiden aikaan linnaan on vapaa pääsy. Päivän aikana linnassa järjestetään suomenkielisiä opastettuja linnakierroksia, lasten askartelupaja sekä Nukketeatteri Vahapupun esityksiä. Tunnelmaa on luomassa myös keskiaikaishenkistä ja jouluista musiikkia kampiliiralla soittava Eetu Klemetti.

Hämeen linna on avoinna 16.12. asti ti-pe klo 10‒16, viikonloppuisin ja arkipyhinä klo 11‒16, ma suljettu. Suljettu 17.12.2018‒1.1.2019.

Hämeen linna

Tuomaan markkinat Olavinlinnassa lauantaina 15.12.2018
Ilmainen, koko perheen iloinen joulumarkkinatapahtuma. Myynnissä on runsaasti käsitöitä, koristeita, leivonnaisia ja ruokatuotteita. Ohjelmatiedot tarkentuvat myöhemmin.

Olavinlinna Savonlinnassa on loppuvuonna avoinna pe 14.12. asti arkisin 10‒16, viikonloppuisin klo 11‒16, ja su 16.12. klo 11‒16. Suljettu 15.12. sekä 17.12.2018‒1.1.2019.

Olavinlinna

Lisätietoja
Palvelukoordinaattori Pepita Ehrnrooth-Jokinen, pepita.ehrnrooth-jokinen@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6358.

KANSALLISMUSEO
Mannerheimintie 34, Helsinki.