Vuonna 2023 syntyvästä helsinkiläislapsesta voi tulla Suomen kansallismuseon Kulttuurin kummilapsi

Museot

Suomen kansallismuseo on mukana Helsingin kaupungin koordinoimassa Kulttuurin kummilapset -hankkeessa vuonna 2023. Kulttuurin kummilapsille tarjotaan näin yhdenvertainen ja helposti saavutettava väylä kulttuuriperinnön luo.

Suomen kansallismuseo ottaa yhdessä neljän muun kulttuuriperintötoimijan kanssa kummilapsekseen 2023 syntyviä helsinkiläislapsia, joille museot tarjoavat ilmaisia kulttuurikokemuksia lapsen ensihetkistä koulunkäynnin alkamiseen saakka. Kaupunginorkesterin kanssa tänä vuonna toteutettava kummilapsihanke laajenee vuonna 2021 muihin kulttuurialan toimijoihin. Hankkeen erityisenä kohderyhmänä ovat perheet, jotka eivät tavallisesti vieraile museossa – kuten maahanmuuttajataustaiset perheet.

”Tämä sopii myös meidän strategisiin tavoitteisiimme olla väylä yhteiskuntaan sitoutumiselle ja kulttuurin tuntemukselle. Kulttuurin kummilapset -hankkeen tavoitteena on, että kummilapset perheineen kokevat Suomen kansallismuseon kiinnostavana paikkana, joka on kaikkia varten – kulttuurisesta taustasta riippumatta. Toivomme innostavamme osallistujia kokemaan suomalaiseen kulttuuriperintöön voimavarana, josta ammentaa oman kulttuurisen identiteetin rakentamisessa. Osallistujille räätälöity ohjelma kannustaa kokemaan kulttuuriperintöä ja osallistumaan sen tuottamiseen. Kuuluuhan kulttuuriperintö kaikille”, Suomen kansallismuseon museolehtori Hanna Korhonen sanoo.

Suomen kansallismuseo tulee järjestämään lapsille ikäkauden mukaista kummilapsitoimintaa ainakin kahdessa Helsingin museokohteessaan, Kansallismuseossa ja Seurasaaren ulkomuseossa. Kaupungin koordinoimalla hankkeella Suomen kansallismuseo madaltaa kynnystä vierailla museossa.