Juhlavalaistussa Olavinlinnassa Tuomaan markkinat lauantaina 15.12.2018 klo 11‒18

Museot

Tule poimimaan joulumieli mukaasi, muutama paketti pukinkontiin ja karkottamaan kaamos valoa hehkuvassa Olavinlinnassa. Tuomaan markkinat on ilmainen, koko perheen tapahtuma, jossa on myös paljon monipuolista ohjelmaa. Myynnissä on runsaasti käsitöitä, koristeita, leivonnaisia ja ruokatuotteita. Lisäksi Olavinlinna juhlavalaistaan 15.‒16.12.2018.

Markkinoiden aikana linnassa on suuri määrä tapahtumia: Aarrejahtia koko perheelle, Mustan Virran Keskiaikaseuran toiminnan esittelyä, Tonttuseikkailu, Tiernapojat esiintyvät, jouluaskartelua, yhteislaulua, kaverikoirat esittäytyvät. Lyhyt luterilainen jouluhartaus Kappelissa ja ”Minun jouluni”-jouluvieraana Saimi Hoyer Linnanherran haastateltavana. Tuomaan markkinoiden tarkka ohjelma kellonaikoineen löytyy täältä.

Kansallismuseo on perinteisesti toteuttanut Helsingissä joulukuusimetsä -tapahtuman museon puistossa, mutta tänä vuonna Kansallismuseo toteuttaa elämykselliset valaisut Hämeen linnassa ja Olavinlinnassa 15.‒16.12.2018.

Olavinlinnan valaisu on Savonlinna Illumination -hankkeen ensimmäinen valaisukohde. Savonlinna Illumination – smart city lighting – EAKR -hankkeessa on tavoitteena kaupungin elävöittäminen valaistuksen avulla, tekniikan uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen, sekä samalla kehittää uusiutuvan energian ratkaisuja ja energiatehokkaita valaistustapoja. Linnan markkinoihin liittyvien sisä- ja ulkotilojen valaisun on suunnitellut valaistussuunnittelija Ari Tiilikainen ja sen toteuttavat yhteistyössä ViikingPro - LITE-designs.

Median edustajat ovat tervetulleita Olavinlinnaan seuraamaan koevalaisua torstaina 13.12. klo 17‒19.

Linnan Illumination -juhlavalaistuksen lähtökohtana on jouluinen värimaailma, jossa linna muodostaa vaikuttavan valoteoskokonaisuuden linnasaaren vieressä olevan Tallisaaren kanssa. Tallisaaren valaistus on vasta uusittu ja lisää näin alueen vetovoimaisuutta pimeään vuodenaikaan. Yleisöllä on mahdollisuus liikkua linnan piha-alueilla klo 20 saakka ihailemassa Savonlinna Illumination -valaistusta.

Lisätietoja
Yleisötyön koordinaattori Anne Paulasuo, puh. 0295 33 6345, anne.paulasuo@kansallismuseo.fi
Savonlinna Illumination -hankkeesta: Niina Härkönen, puh. 044-4174996, niina.harkonen@savonlinna.fi
Olavinlinnan ja Hämeen linnan toiminnasta: intendentti Jouni Marjamäki, puh. 0295 33 6344, jouni.marjamaki@kansallismuseo.fi

Olavinlinna on loppuvuonna avoinna pe 14.12. asti arkisin 10‒16, viikonloppuisin klo 11‒16, ja su 16.12. klo 11‒16. Suljettu 17.12.2018‒1.1.2019.