Naamiot
Naamio peittää kantajansa kasvot joko kokonaan tai osittain. Naamioita ja naamareita on moneen eri tarkoitukseen ja käyttöön. Vanhimmat säilyneet naamiot ovat noin 9000 vuotta vanhoja, mutta kalliotaiteen kuvien perusteella on käytetty naamioita jo ennen sitä. Naamion käyttö voi olla rituaalinen, se voi liittyä huvitteluun tai haluun pysyä tunnistamattomana. Naamareita käytetään usein myös suojavarusteina. Vuoden 2020 aikana hengityssuojain on tullut monille arkiseen käyttöön.
Naamion käyttö liittyy usein tiettyyn tapahtumaan, seremoniaan tai juhlaan. On esimerkiksi olemassa teatterinaamioita, tanssinaamioita ja kuolinnaamioita. Naamiot kuvastavat tunnetiloja ja korostavat kasvojen elekieltä. Joskus naamioita on käytetty parantamiseen, joskus yliluonnollisten voimien välittäjinä. Melkein kaikissa maailman kulttuureissa on käytetty erilaisia naamioita.
Valitse kuva saadaksesi lisää tietoa
Naamiaisnaamio
Kuolinnaamio
Tuohinaamio
Kalajumala
Tlingit-kansan naamio
Korpin henki
Himalajalla käytetty "paholaisnaamio"
Rituaalinaamio Tiibetistä
Tanssinaamio Tiibetistä
Nuuttipukin naamari
Joulupukin naamari
Kaasunaamari
Donald Trump -naamari
Suusuojain
Naamiaisnaamio
Naamion yläosaan on kiinnitetty lappu, jonka mukaan naamio on käytetty naamiaisissa Tukholmassa vuonna 1792, jolloin Kustaa III haavoittui kuolettavasti. Naamion aikaisempi omistaja on kauppias John Lindman.
Mask ifrån en maskerad under Gustaf III s tid / då han blef dödligt sårad. Förärad till / Lyceum i Åbo af Handlanden John Lindman.
Mustin silkkinauhoin pään taakse kiinnitettävä naamio, jonka vahatusta valkoisesta kankaasta (sintsistä) valmistetussa yläosassa on silmänaukot, mustalla maalatut kulmakarvat ja nenän uloke. Alapuoli muodostuu poimutetusta, sahalaitaisesta valkoisesta silkkikankaasta.
H98053:1
Digitaalinen kokoelma
Kuolinnaamio
Kuolinnaamio. Kipsivalu miehen kasvoista, mallina on toiminut William Shakespearen kasvot. Silmät ovat ummessa, kasvoilla on viikset ja parta. Naamio on valmistettu Saksassa 1800–1900-lukujen vaihteessa, sen sivussa on leima, jossa lukee Deutsche Shakespeare Gesellschaft, Weimar.
H99050:373
Digitaalinen kokoelma
Tuohinaamio
Tuohinaamio Sosvan mansialueelta. Tuohesta tehty naamio, johon on liitetty poronkarvoista kulmakarvat ja parta. Nenä on taivuttamalla tehty tuohenpalasta ja se on ommeltu kiinni naamioon. Miehet käyttivät tällaisia naamioita karhun peijaisissa.
SU4810:201
Digitaalinen kokoelma
Kalajumala
Kalajumalaa esittävä naamio on toiminut taikaesineenä. Kaksi tuohta vastakkain muodostaa kaksipuoleisen miehen naaman. Puolikkaat on kiinnitetty toisiinsa kahdella päistään solmitulla rautalangalla. Naamio pistettiin seipään nenään särjen kutuaikana tehtyyn kututuroon silmäytymistä, eli kateita vastaan.
K7876
Digitaalinen kokoelma
Tlingit-kansan naamio
Naamio Pohjois-Amerikan luoteisrannikon tlingit-kansalta. Siihen on kuvattu naispuolisen esivanhemman kasvonpiirteet ja maalattu klaanin vaakunakuvioita, joista voi päätellä mm. edesmenneen henkilön iän, sukupuolen ja sosiaalisen statuksen. Arvokkailla naisilla oli huulikorut eli labretit, suurimmat iäkkäillä ja vaikutusvaltaisilla henkilöillä. Nuorilla tytöillä oli vain pieni labretti, tai ei huulikorua lainkaan. Huulten avonainen asento viittaa puhumiseen tai laulamiseen. Naamio on ajalta ennen 1850-lukua, ja siksi sen värit ovat luonnosta saatuja pigmenttejä. Sekä naiset että miehet käyttivät näitä naamioita potlatch-juhlissa, joissa muisteltiin kuolleita sukulaisia.
VK50.
Digitaalinen kokoelma
Korpin henki
Korpin henki -niminen naamio, jonka jupik-kansaan kuuluva taiteilija on tehnyt Bethelissä Länsi-Alaskassa 1989. Korppi on Alaskan jupikkien mytologiassa luomisen henki ja kulttuuriheeros, joka loi myös ihmisen. Seremonioissa ja tansseissa käytettyihin naamioihin liittyi jokin tarina, ja naamiot saatettiin tuhota rituaalin jälkeen. Kristillisen lähetystyön vaikutuksesta niiden käyttö alkoi hiipua 1890-luvulla, mutta on alkanut elpyä viime vuosikymmeninä. Tämä naamio edustaa nykytaidetta.
Korppi on esitetty sekä linnun hahmossa että ihmiskasvoisena henkenä, ja näin se näkee sekä eläimen että hengen silmin. Hengen suljettu silmä on merkitty mustalla viivalla ja sen kasvot on koristeltu valkeilla pisteillä, jotka esittävät jupik-miesten perinteistä tapaa koristella suupielensä lävistyksin. Korpin hengellä ei ole tässä käsiä tavalliseen tapaan, vaan siivet. Naamioon kuuluu myös aurinko, joka viittaa tarinaan siitä, kuinka korppi vapautti maailman alussa auringon sen vanginneelta mieheltä, ja asetti sen taivaalle paistamaan kaikille.
Naamiota on pidetty tanssittaessa paikoillaan kasvoilla puremalla hampailla sen takana olevia puutikkuja.
Taiteilija Alexie Isaac, 1989. Bethel, Alaska. VK6478:53. Kuva: Rauno Träskelin, 2014.
Digitaalinen kokoelma
Himalajalla käytetty "paholaisnaamio"
Buddhalaista opinsuojelijaa eli dharmapalaa esittävä naamio, maalattu savi. Tyypiltään naamio liittyy tiibetinbuddhalaiseen cham-tanssiperinteeseen, mutta perinteisesti cham-naamiot ovat puisia. Karkeatekoinen savinaamio kuuluu Suomen Vapaakirkon kokoelmaan ja se on hankittu Sikkimistä vuonna 1912. Naamioon on liimattu kaksi lappua, joissa on tekstit "Sikk. paholaistanssin naamio" ja "Tiibettiläinen paholaisnaamio".
Sikkim, Himalaja. VK6494:191, Suomen Vapaakirkon kokoelma. Kuva: Ilari Järvinen, Museovirasto, 2020.
Digitaalinen kokoelma
Rituaalinaamio Tiibetistä
Buddhalaista opinsuojelijaa eli dharmapalaa esittävä esittävä tanssinaamio (Palden Lhamo?), maalattu puu. Naamio liittyy tiibetinbuddhalaiseen cham-tanssiperinteeseen. Suuria ja pitkäkestoisia cham-esityksiä järjestetään Monlam-rukousjuhlan yhteydessä. Monlam on suurin uskonnollinen vuotuisjuhla, ja cham-esitykset pidetään tavallisesti luostarien pihamaalla.
Tiibet. VK6133. Kuva: Ilari Järvinen, Museovirasto, 2020.
Digitaalinen kokoelma
Tanssinaamio Tiibetistä
Buddhalaista opinsuojelijaa eli dharmapalaa esittävä esittävä tanssinaamio, maalattu puu. Naamio liittyy tiibetinbuddhalaiseen cham-tanssiperinteeseen. Suuria ja pitkäkestoisia cham-esityksiä järjestetään Monlam-rukousjuhlan yhteydessä. Monlam on suurin uskonnollinen vuotuisjuhla, ja cham-esitykset pidetään tavallisesti luostarien pihamaalla.
Tiibet. VK5842:3. Kuva: Ilari Järvinen, Museovirasto, 2020.
Digitaalinen kokoelma
Nuuttipukin naamari
Nuuttipukin naamari Sipoosta 1800-luvulta. Perinteisen ajanlaskun mukaan joulukausi, joka alkoi Tuomaan päivästä 21.12., päättyi loppiaisen jälkeisenä Nuutin päivänä 7.1. Joulun jälkipyhinä ja erityisesti Nuutin päivänä, oli tapana lähteä joukolla kiertelemään oman ja naapurikylien taloja. Kiertuetta varten lapset, nuoret ja entisaikaan varsinkin aikuiset miehet pukeutuivat vanhoihin vaatteisiin, nurinkäännettyihin turkkeihin tai loppuun kuluneisiin nuttuihin. Miehet pukeutuivat naisiksi ja naiset miehiksi, kasvoille pantiin naamiot, laulettiin pilkkalauluja ja virittäydyttiin muutenkin juhlatunnelmaan. Olennainen osa pukeutumista oli naamari ja jonkinlaiset sarvet, joten heitä kutsuttiin nimellä nuuttipukki.
Lue lisää nuuttipukin naamarista
KA5802
Digitaalinen kokoelma
Joulupukin naamari
Mustat, muoviset silmälasikehykset, jossa tekonenä. Naamariin liimattu viikset, kulmakarvat ja parta, kaikki valkoisesta puuvillavanusta.
K10719:323
Digitaalinen kokoelma
Kaasunaamari
Kaasunaamari. Vuonna 1938 valmistettu kaasunaamari on Kansallismuseossa henkilökunnalle talvisodan sytyttyä jaettuja esineitä. Naamarin kasvo-osa on punaista kumikangasta, joka päällystetty vihertävällä trikoolla. Suodatin on vihreänharmaaksi maalattu metallilieriö. Naamari kiinnitetään päähän soljin varustetuin mustin kuminauhoin. Naamari on kangaskotelossa, jossa olkahihna ja 2 lokeroa joissa mm. käyttöohje, lasivoiderasia ja musta lieriömäinen puhdistusainerasia.
H73116:41
Digitaalinen kokoelma
Donald Trump -naamari
Donald Trump -naamari. #Resistgag-mielenilmauksessa käytetty muovinaamari, joka esittää Yhdysvaltojen presidentiä Donald Trumpia. Mielenilmaukseen osallistuneet pukeutuivat viimeisillään raskaana oleviksi Yhdysvaltojen presidenteiksi Donald Trumpeiksi sekä suukapuloiduiksi naisiksi. Raskaana olevien Trumpien asuun kuului Trump-naamari, suurikokoinen pinkki t-paita, t-paidan alle ja vatsan ympärille kiinnitetty raskausvatsa, kaulaan sidottava sininen huivi sekä tumma alaosa.
Tammikuussa 2017 Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump antoi asetuksen, joka lakkautti rahoituksen järjestöiltä, jotka antavat lailliseen aborttiin liittyviä tietoja ja palveluja. Yhdysvalloissa on aikaisemmin säädetty vastaavanlaisia asetuksia, mutta Trumpin säädös on edellisiä asetuksia laajempi. Säädös koskettaa yhdysvaltalaisten perhesuunnittelujärjestöjen lisäksi myös kansainvälisiä järjestöjä. Asetukseen on viitattu käsitteellä The global Gag Rule eli ”globaali suukapulamääräys”, koska rahoituksen päättyminen vaikeuttaa terveydenhoitohenkilökunnan toimintaa. The Gag rule vaikuttaa miljoonien heikommassa asemassa olevien tyttöjen ja naisten terveyteen maailmanlaajuisesti, sillä rahoituksensa menettäneet järjestöt ja klinikat tarjoavat naisille myös muunlaisia terveyspalveluja.
IT51:4
Digitaalinen kokoelma
Suusuojain
Koronavuodeosastolla työskentelevän sairaanhoitajan suojavaruste. COVID-19 potilaiden tehohoito oli kesäkuussa 2020 keskitetty Kirurgiseen sairaalaan Helsinkiin. Sairaalassa oli koronapotilaiden teho- ja vuodeosasto.
IT27:3