Schaumanin paita
Klikkaa kuvaa ja katso esineen tiedot

Eugen Schaumanin (1875–1904) paita

Kenraali Nikolai Bobrikov nimitettiin Suomen kenraalikuvernööriksi vuonna 1898. Pian kävi selväksi, että Bobrikovin tehtävänä oli Suomen erityisaseman hävittäminen ja suomalaisten venäläistäminen. Vuodesta 1899 alkoivatkin Bobrikovin ohjauksessa nk. sortovuodet. Bobrikovin toiminta nostatti Suomessa voimakasta vastarintaa, jonka nujertamiseksi hän vaati itselleen diktaattorin valtuudet keväällä 1903. Kouluylihallituksen apukamreeri Eugen Schauman ampui Bobrikovin Helsingissä senaatin portaikossa 16.6.1904. Heti surmatyön jälkeen hän ampui myös itsensä. Tapaus on Suomen tunnetuin poliittinen murha ja se voidaan tulkita sekä terrorismiksi että isänmaan ystävän epätoivoiseksi teoksi.

Schaumanista tuli teon myötä kansallissankari ja isänmaallinen marttyyri. Schaumanin surmahetkellä käyttämät, veren tahrimat vaatteet talletettiin ensin Porvoon museoon. Santarmien pelossa vaatteet siirrettiin Ruotsiin, mutta lopulta Schaumanin isän toivomuksesta ne luovutettiin Kansallismuseoon 1924.

H8365:4