Jakkara hevosvaunuihin nousemista varten

Kuukauden esine - Helmikuu 2015

Suomen kansallismuseon kokoelmiin kuuluu paljon esineitä, joiden käyttötarkoitus voisi nykyihmiselle jäädä osittain tai täysin epäselväksi, ellei tallessa olisi tarkempia tietoja esineen alkuperäisestä käytöstä. Onneksi nämä tiedot on useimmiten otettu talteen siinä vaiheessa, kun esine on kokoelmiin tullut.

Tähän ryhmään kuuluu pieni jakkara, joka on ostettu kokoelmiin vuonna 1937 (KM 37121). Ensi näkemältä sen kyllä tunnistaa jakkaraksi, mutta ihmetystä herättävät sen saranoilla sisäänpäin taittuvat jalat ja pieni koko. Istumiseen jakkara tuntuu liian pieneltä ja matalalta, ellei sitten kyseessä olisi pienelle lapselle tarkoitettu huonekalu. Jalkarahiksikin se on pieni, koska jakkaran leveys on vain 26 cm ja korkeus 12 cm. Jakkaran päällinen on pehmustettu ja kirjailtu petit point -pistoin kukkakuvioiseksi. Kirjailtu kangas on kiinnitetty jakkaraan metallinastoin.

Luettelointitiedot paljastavat onneksi asioiden oikean laidan. Kyseessä on jakkara, jota on käytetty apuna noustaessa hevosvaunuihin. Vaunuissa oli toki yleensä astinlauta, mutta se lienee joskus ollut niin korkealla, että sen alle on tarvittu avuksi vielä jakkara. Näin rattaisiin nouseminen on onnistunut tyylikkäämmin esim. pitkähelmaisissa puvuissa liikkuneilta naisilta. Kun vaunuihin oli noustu, kuski tai palvelija otti jakkaran, taittoi jalat kasaan ja laittoi jakkaran talteen vaunuihin. Vaunuista poistuttaessa jakkara otettiin jälleen käyttöön.

Jakkaralla ei ole tarkkaa ajoitusta, mutta mallinsa ja kirjailun puolesta se ajoittunee 1800-luvun puoliväliin tai jälkipuolelle, jolloin tämän kaltainen runsas kukkakoristelu oli muodissa. Samalla tavoin kirjailtuja pehmustettuja palleja ja raheja käytettiin säätyläiskotien sisustuksena.

Nykyajan mittapuun mukaan esine tuntuu kovin hienolta ja koristeelliselta käytettäväksi ulkona ja tällaisessa tarkoituksessa. Käytössä se kuitenkin on ollut, mistä todistavat jakkarassa näkyvät käytön jäljet. Pinnan kirjailu on paikka paikoin kulunut kokonaan pois.

On vaikeaa sanoa, kuinka yleistä tällaisten jakkaroiden käyttö on ollut. Kansallismuseon kokoelmissa tämä on ainoa kappale. Todennäköisesti vaunuihin on useimmiten onnistuttu nousemaan ilman apujakkaroita, tai sitten avuksi on vain otettu jokin lähellä ollut sopiva alusta. Joissain vaunuissa on lisäksi ollut vakiovarusteena askelmat, jotka on voitu laskea alas vaunuun noustaessa.

Jakkaran alkuperäinen tekijä, käyttäjä tai käyttöpaikka eivät ole tiedossa. Esine on ostettu Kansallismuseon kokoelmiin vuonna 1937 Heinolasta. Jakkara on ollut esillä Pukkilan kartanon ajokalumuseossa Piikkiössä. Tällä hetkellä se ei ole näytteillä.

Satu Frondelius