Sanna Tirkkonen

Avaimia ajatteluun: Mitä on vauraus?

27.4.2022 18:00 — 11.5.2022 19:00

Luoko vauraus hyvää elämää vai hyvä elämä vaurautta? Pankkitilin saldo ei yksistään ilmennä vaurautta, mutta mitä kaikkea vauraus on? Vaurauden filosofia -näyttelyn yhdeksän varakasta suomalaista pohtivat vaurautta eri näkökulmista. Näyttelyn päähenkilöille vaurautta on muun muassa merkityksellinen elämä, luovuus, suhde luontoon ja muihin ihmisiin. Filosofi ja tutkija Sanna Tirkkosen vetämissä keskustelutuokiossa jatketaan näyttelyn aiheessa: kolmena peräkkäisenä keskiviikkona istutaan alas pohtimaan, mitä kaikkea vauraus tarkoittaa.

ke 27.4. klo 18–19
ke 4.5. klo 18–19
ke 11.5. klo 18–19

Avaimia ajatteluun: Mitä on vauraus? -tuokiot järjestetään kolmena peräkkäisenä keskiviikkona museon sulkeuduttua Kansallismuseon Ateljeessa, 2 krs. Kukin kerta alkaa Tirkkosen pitämällä lyhyellä alustuksella, jonka jälkeen keskustelua herätellään mielikuvakysymyksillä.

Tuokiot sopivat kaikille Vaurauden filosofia -näyttelystä kiinnostuneille ja pohdiskelusta pitäville, eikä mitään aiempaa tietämystä filosofiasta tarvitse olla. Tuokiot syventävät näyttelykokemusta, mutta ne toimivat myös itsenäisinä tapahtumina ilman näyttelyvierailua. Osallistu joka kerralle tai piipahda yhtenä keskiviikkona – tervetuloa mukaan ilman ennakkoilmoittautumista.

Huomioithan, että Kansallismuseon pääovet ja näyttelyt sulkeutuvat klo 18, joten museovierailu kannattaa tehdä ennen keskustelutuokioon osallistumista. Pääovien sulkeuduttua tapahtumaan on kulku Mannerheimintien katutason A2-ovesta. Keskustelutuokiot sisältyvät pääsylipun hintaan.

”Vasta sairastuttuaan rikas todella käsittää rikkauden turhuuden.” (C. C. Colton)
”Ilman sydämen rikkautta on vauraus vain ruma kerjäläinen.”
(Ralph Waldo Emerson)
”Ei se ole rikas, joka omistaa kultaa ja hopeaa, vaan se, joka tyytyy vähään.”
(Mika Waltari)

Lämpimästi tervetuloa mukaan!

27.4. Teemana vauraus, merkityksellisyys ja hyvä elämä
Toisinaan sanotaan, ettei todellista vaurautta ole varakkuus, vaan merkityksellinen elämä, rakastaminen ja rakastetuksi tuleminen, kiitollisuus tai luottamus tulevaisuuteen. Mitä vauraus sinun mielestäsi on?

4.5. Teemana vauraus, ympäristö ja yhteiskunta
Vaurauden filosofia -näyttelyyn kuvatuista henkilöistä moni kertoo merkityksellisestä suhteesta luontoon ja paikalliseen yhteisöön. Minkälainen on vaurauden, ympäristön ja yhteiskunnan välinen suhde? Onko vauraus Suomessa tabu?

11.5. Teemana vauraus, vimma ja luovuus
”Rikas on sellainen, joka elää täyttä elämää”, on joskus sanottu. Joillekin Vaurauden filosofia -näyttelyn päähenkilöistä täysi elämä on tarkoittanut oman intohimon seuraamista ja omien maailmojen luomista, joillekin rikasta kulttuurielämää. Luoko vauraus luovuutta tai luovuus vaurautta? Mitä luovuuden, vaurauden ja sivistyksen välisestä suhteesta pitäisi ajatella?