VF verkkosivukuva 1

PÄÄTTYNYT: Vaurauden filosofia – Jaakko Heikkilän henkilökuvia suomalaisesta vauraudesta

22.4.2022 11:00 — 2.10.2022 18:00

Tiedämme suomalaisen yhteiskunnan taloudellisesti vauraimmista henkilöistä yllättävän vähän. Valokuvataiteilija Jaakko Heikkilän teokset tarkastelevat tästä usein tunnistamattomasta vähemmistöstä yksittäisiä henkilöitä ja heidän elämäntarinaansa sekä suhdettaan vaurauteen, onnellisuuteen ja elämään.

Näyttely rakentaa taiteen keinoin näkymää suomalaiseen yhteiskuntaan. Vaurauden filosofia käsittelee taloudellista vaurautta kulttuurisena ilmiönä ja kysyy, mitä vauraus on, parantaako vauraus henkistä hyvinvointia ja onko taloudellinen rikkaus tabu yhteiskunnassamme? Jaakko Heikkilän kuvissa vauraus henkilöityy inhimillisissä, hengittävissä ja tuntevissa persoonissa, jotka pohtivat myös suhdettaan suomalaisuuteen.

Jaakko Heikkilä (s. 1956) on suomalainen valokuvataiteilija, jonka työssä kantavina teemoina ovat usein olleet kulttuuriset identiteetit ja valtakulttuurien keskellä elävät vähemmistöt. Heikkilä on tehnyt kuvausmatkoja esimerkiksi Kuubaan, Brasiliaan, Serbiaan ja Karjalan alueelle. Armenialaisten vainoja käsittelevä näyttely oli vuonna 2005 esillä Venetsian biennaalissa, ja Heikkilä on kuvannut myös muun muassa Harlemin asukkaita, valakkeja sekä meänkielistä kansaa. Vuonna 2016 Kansallismuseossa nähtiin Heikkilän teoskokonaisuus Venetsian aatelisista. Jo tuolloin Heikkilälle syntyi ajatus suomalaisen vauraan vähemmistön kuvaamisesta.

Vaurauden filosofia -kirja on saatavilla Kansallismuseon museokaupasta hintaan 34 e.

Opastuksia näyttelyyn oppaan johdolla
pe 30.9. klo 16.00 (Jaakko Heikkilän anekdoottihetki)
pe 30.9. klo 16.45 (taiteilijaopastus Jaakko Heikkilän seurassa)
la 1.10. klo 15.00 (oppaan johdolla)
su 2.10. klo 15.00 (Jaakko Heikkilän anekdoottihetki)
su 2.10. klo 15.45 (taiteilijaopastus Jaakko Heikkilän seurassa)

Lue lisää näyttelyn päätösviikonlopun taiteilijaopastuksista.

Tilaa oma näyttelyesittely sekä tutustu näyttelyn runsaaseen yleisöohjelmaan ja avointen yleisöopastusten ajankohtiin.

Mistä ajatus vauraiden suomalaisten ikuistamisesta lähti?

Katso video