Kansallismuseo on tämän vuoden Pride House

Kulttuuri- ja ihmisoikeustapahtuma Pride ja Kansallismuseo yhdistävät voimansa tapahtumaviikon 24.–30.6. ajaksi ja museosta tulee Pride House.

Pride House on koko Helsinki Priden keskeisin tapahtumatila ja kohtaamispaikka. Pride Housen ohjelmaan mahtuu keskustelutilaisuuksia, esityksiä, työpajoja ja paljon muuta maanantaista perjantaihin. Pride Housessa järjestetään muun muassa Pride-viikon viralliset avajaiset 24.6. ja museolla nähdään ihmisoikeusliikkeen 50-vuotista taivalta luotaava Stonewall-dokumenttielokuva. Lisäksi Priden tapahtumat levittäytyvät Kansallismuseon Kesäpihalle ja paviljonkiin.

Pride-viikon tämän vuoden teemana on ”Liike”, jota Kansallismuseo ja Pride tulkitsevat hyvin samankaltaisesti.

”Olemme Kansallismuseolla otettuja siitä, että Priden päätapahtumapaikka saadaan suojiimme. Yhteistyö on meille luontevaa, sillä olemme samojen kysymysten äärellä. Pride tekee pitkäjänteisesti työtä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien ja tasa-arvon eteen. Kansallismuseon tehtävä on lisätä ymmärrystä kulttuurimme monimuotoisuudesta ja edistää vuoropuhelua. Ihmisoikeudet ja yhdenvertaisuus ovat arvokkainta kansallisomaisuuttamme”, Kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila sanoo.

Lisätietoa Priden ohjelmasta: https://pride.fi/tapahtumakalenteri/

Tapahtumat päivittyvät myös tänne.

Kansallismuseon museokaupassa sijaitsee tapahtumaviikon ajan Helsinki Priden infopiste ja Shop, josta löytyvät viralliset Pride-tuotteet.

Pride House palvelee kävijöitä maanantaista perjantaihin 24.–28.6. klo 11–20, ja lauantaina 29. ja sunnuntaina 30.6. klo 11–18.