Kansallismuseon dialogit jatkuvat

Museot

Kansallismuseo jatkaa Museodialogeja keväällä yhdessä kumppaneiden kanssa. Tule mukaan keskustelemaan siitä, mikä elämässä on tärkeää ja vaikuttamaan samalla siihen, millainen Kansallismuseo meillä on vuonna 2027. Keskustelemalla lisätään ymmärrystä kulttuureista, identiteeteistä ja historiasta eri näkökulmista. Dialogit tarjoavat mahdollisuuden tuoda omia näkökulmia esille ja tulla kuulluksi.

Keitä me olemme, mistä me tulemme – minne olemme menossa? Mitä teit aamulla, missä kasvoit, mikä kokemus on muuttanut sinun elämääsi?

Kansallismuseo järjestää keväällä 2023 dialogeja, jotka ovat keskustelutilaisuuksia, joissa pieni ryhmä ihmisiä kohtaa toisensa. Se lisää ymmärrystä kulttuureista, identiteeteistä ja historiasta eri näkökulmista. Dialogit tarjoavat mahdollisuuden tuoda omia näkökulmia esille ja tulla kuulluksi.

Kansallismuseo uudistuu ja siksi museolla järjestetään dialogeja. Dialogit vahvistavat rakentavaa keskustelukulttuuria. Dialogit auttavat museota ymmärtämään paremmin mitä erilaiset yleisöt tarvitsevat. Tällä tavalla rakennetaan tulevaisuuden Kansallismuseota.

Kansallismuseon uudisosan, historiallisen päärakennuksen ja pihapuiston muodostama museokokonaisuus avautuu yleisölle vuonna 2027.

Dialogien pohjana on Sitran kehittämä Erätauko-keskustelumenetelmä. Dialogi antaa osallistujille kuulluksitulemisen ja osallisuuden kokemuksen ja tarjoaa tilaa tuoda omia näkökulmia esille. Dialogi syntyy hetkessä, eikä siihen tarvitse valmistautua ennakkoon. Keskustelu käydään omien kokemusten pohjalta. Keskustelut ovat luottamuksellisia ja niissä pätevät turvallisemman tilan periaatteet. Tarkoituksena ei ole päästä ratkaisuihin tai yksimielisyyteen.

Keskustelut nauhoitetaan ja ne kirjataan tekstimuotoon keskustelun jälkeen. Kaikki henkilöön viittaava poistetaan tekstistä. Osallistujat voivat halutessaan lukea keskustelun läpi ennen kuin käytämme sitä kehittämistyössämme.

Dialogit järjestetään Kansallismuseossa. Tilana on 2. kerroksen Ateljee (Mannerheimintie 34, 00100 Helsinki).

Kumppaneiden ja Kansallismuseon järjestämät Museodialogit

Torstai 11.5. klo 17.00

LADIES, RISE AND SHINE!
Yhteistyössä LADIES, RISE AND SHINE! Nicehearts ry:n Naapuriäiti-toiminta ja Helsingin kaupunki

Illan aikana keskustellaan, tanssitaan ja ollaan yhdessä. Tervetuloa jakamaan kokemuksia, oppimaan yhdessä, pitämään hauskaa ja puhumaan itselle tärkeistä asioista.

Illan teema: Palvelut ja kohtaaminen

klo 17.00 Vapaata seurustelua, musiikkia ja pientä purtavaa

Klo 18.00 Avajaispuheenvuorot:

Suomen kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila,
Apulaispormestari Nasima Razmyar

Klo 18.20 Keskustelut ja lapsille suunnattua ohjelmaa

Klo 19.20 Musiikkia ja pientä purtavaa

Klo 20.00 Tapahtuma päättyy

Keskusteluissa on mukana Kansallismuseon ja Helsingin kaupungin työntekijöitä.
Tapahtuman ohjelma on selkosuomeksi ja englanniksi. Tilaisuus on vain naisille.
Keskustelujen aikana tapahtumassa mukana oleville lapsille järjestetään museolla omaa ohjelmaa ja lastenhoitoa.

Tarjolla on pientä välipalaa, kahvia ja teetä.

Tilaisuuden järjestävät Nicehearts ry:n Naapuriäiti-toiminta, Helsingin kaupunki ja Kansallismuseo

Keskiviikko 24.5.

MUSEODIALOGIT SELKOSUOMEKSI JA VENÄJÄKSI
Yhteistyössä / в сотрудничестве с Cultura-Säätiö

selkosuomeksi klo 10–12

Tapahtuman ohjelma on selkosuomeksi. Tilaisuus on vain naisille.

Keskustelun aikana tapahtumassa mukana oleville lapsille järjestetään museolla omaa ohjelma.

Ilmoittaudu keskusteluun tästä linkistä.

по-русски klo 17–19

Зарегистрироваться в чате

Perjantaina 26.5.

MUSEODIALOGIT SUOMEKSI JA RUOTSIKSI
Yhteistyössä / I samarbete med Svenska Kulturfonden

klo 13–15 suomeksi och på svenska

Ilmoittaudu keskusteluun tästä linkistä
Anmäl dig via denna länk till det tillfälle som passar dig.