Museokortin käyttäjät äänestivät Suomen merimuseon voittoon

Suomen merimuseo sai tunnustusta valtakunnallisilla Museopäivillä Jyväskylässä 23. toukokuuta. Päivät huipentaneessa Museogaalassa jaettiin useita museoalan palkintoja, joista Suomen merimuseo voitti Museokortin erikoispalkinnon.

Museokortin erikoispalkinnon teema vaihtuu joka vuosi, ja yleisö äänestää teeman ehdokkaista voittajan. Tänä vuonna erikoispalkinnon teemana oli merelliset museokohteet ja ehdolla Suomen merimuseon lisäksi viisi muuta museota: Ahvenanmaan merenkulkumuseo, Forum Marinum Turusta, Loviisan Merenkulkumuseo, Pietarsaaren Laivapiha sekä Rauman merimuseo. Kotkan kantasatamassa sijaitseva Suomen merimuseo voitti yleisöäänestyksen 35 % äänimäärällä.

Äänestäjät kehuivat Suomen merimuseon elämyksellisyyttä ja miljöötä. Erityistä suitsutusta sai jäänmurtaja Tarmo, joka tuo kesäisin majakkalaiva Kemin kanssa Suomen merimuseon vierailuihin aivan uuden ulottuvuuden.

Suomen merimuseoon on vapaa pääsy Museokortilla. Museossa on syyskuuhun asti auki Oceanista – muoti ja meri -näyttely.