Leikit 31
Lapset leikkivät köydenvetoa Seurasaaren pihalla. Kuva: Päivi Kosonen

Seurasaari on tänä kesänä lasten – ulkomuseo tarjoaa lukuisia tapahtumia ja ilmaisen sisäänpääsyn alle 18-vuotiaille

Suomen suurin ulkomuseo Seurasaaressa tarjoaa tänä kesänä tekemistä erityisesti kaikille lasten kanssa vieraileville. Luvassa on opastuksia, nykysirkustapahtuma, puuhapajoja, kesäaitta ja ilmainen sisäänpääsy kaikille alle 18-vuotiaille. Seurasaaren ulkomuseoon on yli sadan vuoden aikana siirretty 88 rakennusta, jotka esittelevät suomalaista rakennus- ja asumiskulttuuria 1600-luvulta lähtien. Ulkomuseo on avoinna 15. syyskuuta asti.

Tänä kesänä Seurasaaren ulkomuseossa on lapsille sopivaa tekemistä viikon jokaiselle päivälle. Koululaisten kesälomien aikaan tiistaisin, torstaisin ja lauantaisin klo 12 saaressa on erityisesti lapsille räätälöityjä opastuskierroksia. Opastukset jatkuvat 12. elokuuta asti.

Keskiviikkoisin klo 14–16 saarelta voi löytää lasten oman pajan, jossa voi askarrella pieniä muistoja mukaanotettavaksi. Lasten opastuksille ja pajoihin voi osallistua oman aikuisen seurassa.

Elokuuhun asti avoinna olevassa Lasten kesäaitassa voi leikkiä, lukea ja loikoilla tai vain nautiskella ulkomuseon rennosta tunnelmasta.

Kahiluodon kartanossa pääsee sovittamaan vanhan ajan asuja ja testaamaan taitoja keppihevos- tai krokettiradalla. Neljänä päivänä ulkomuseon ympäri voi huristella ihan oikealla hevosella ja ponilla. Heppa-ajeluja ja poniratsastuksia järjestetään 8.7., 12.7., 29.7. ja 5.8. klo 11–17 sään salliessa.

Opastettuja kierroksia päivittäin

Ulkomuseon opastetuilla kierroksilla tutustutaan museotaloihin ja 1800-luvun maaseudun elämään ja arkeen. Opastukset sisältyvät pääsymaksun hintaan.

Kierroksia järjestetään päivittäin klo 13 suomeksi ja klo 15 englanniksi. Lisäksi opastettuja kierroksia on tarjolla saksan ja ruotsin kielillä. Sunnuntaisin klo 14–16 saaressa voi seurata työnäytöksiä, joissa pääsee tutustumaan entisajan käsityötaitoihin.

Viime kesänä loppuunmyydyt Helsinki Pride -viikon opastukset palaavat ohjelmistoon myös tänä kesänä 29.6. ja 1.7. klo 14. Opastuksilla tutustutaan suomalaisen maaseutuyhteiskunnan historiaan queer-näkökulmasta.

Kesän erikoisopastuksilla tutustutaan perinnekasvien maailmaan ja puutarhanhoidon historiaan. Opas esittelee muun muassa Iisalmen pappilan 1700-luvun oppien mukaisesti toteutettua hyötypuutarhaa. Puutarhateemaiset erikoisopastukset pidetään 8.7., 22.7., 12.8. ja 26.8. klo 14.

Heinäkuu huipentuu kansainvälisesti tunnetun nykysirkusryhmän tapahtumaan

Heinäkuu huipentuu 29.7. kolmatta kertaa järjestettävään ESSE – esittävän taiteen tapahtumaan.

Nykysirkusryhmä Agit-Cirkin ja Suomen kansallismuseon järjestämä kesäjuhla levittäytyy eri puolille saarta ja sen museorakennuksia ja tuo kotimaiset ja kansainvälisesti tunnetut esiintyjät saareen. Nähtävillä on sirkusta, akrobatiaa, musiikkia, tanssia ja muita yllättäviä esiintyjiä.

Vaikka ulkomuseo sulkee ovensa syyskuussa, järjestetään vielä lokakuussa suosittuja kummituskierroksia. Kierrokset ovat maksullisia ja tarkoitettu kaikille kummituskierroksia kestäville.

Yhteislipulla Seurasaaren ulkomuseoon ja Tamminiemeen

Seurasaaren ulkomuseoon ja vieressä sijaitsevaan Tamminiemeen aikuiset voivat ostaa 18 euron hintaisen yhteislipun. Tamminiemessä opastettuja kierroksia järjestetään päivittäin useita, kierrokseen sisältyy myös käynti kuuluisalla Tamminiemen saunalla. Tänä kesänä luvassa on myös Sylvi Kekkosen elämään johdattava erikoisopastus 6.8.

Seurasaaren ulkomuseo on avoinna 15.9. asti päivittäin klo 11–17. Alle 18-vuotiaille sisäänpääsy on ilmainen. Tamminiemi on avoinna tänä kesänä syyskuun loppuun asti keskiviikosta sunnuntaihin klo 11–17. Tämän jälkeen Tamminiemi on avoinna viikonloppuisin.

Seurasaaren ulkomuseossa ja Tamminiemessä käy Museokortti.