Dreamsforsale
Ovet Kansallismuseon kalliotiloihin eivät tavallisesti avaudu suurelle yleisölle. Kuva: Studio Total

Studio Total tuo konseptuaaliset iltamat Kansallismuseon kalliotiloihin

Museot

Jalostamo2-kollektiivina tunnettu Studio Total potkaisee käyntiin Dreams, Dreams, Dreams -trilogiansa avausosalla Dreams for Sale, joka nähdään Kansallismuseon kalliotiloissa, syvällä maan alla, kaikkiaan 15 näytöksessä marras-joulukuun aikana. Teatteria, tanssia ja videotaidetta yhdistelevä teos on kantaaottava ja samalla toiveikas pohdinta ihmisyydestä, mutta ennen kaikkea se on esitys uusista aluista ja unelmista.

Pikkujoulukauden kunniaksi teatteriryhmä kansainvälinen teatteriryhmä Studio Total kutsuu yleisön maan alla olevaan luolaan loihdittuihin konseptuaalisiin iltamiin, viimeisiin juhliin nykyaikaiselle ihmiselle. Teoksessa innoituksen kohteena ovat toimineet niin Pentti Linkolan ekofasistiset kirjoitukset kuin taide-elokuvaklassikot sekä useat kuvataiteen edustajat. Dreams for Sale -esitys nähdään marras-joulukuussa 15 näytöksen verran poikkeuksellisessa site-specific-esityspaikassa Kansallismuseon kalliotiloissa, jonne yleisöllä ei tavallisesti ole pääsyä.

”Etsimme jatkuvasti innovatiivisia ja rohkeita tapoja yllättää vanha yleisömme ja herättää uusien yleisöjen kiinnostus. Kun Studio Total lähestyi meitä ehdotuksellaan tuoda esitys juuri kalliotilaan, lähdimme oitis tutkiskelemaan toteuttamisen mahdollisuuksia, kävijäturvallisuus huomioiden”, tapahtumatuottaja Viktor Sohlström Suomen kansallismuseosta sanoo.

"Kun aloimme suunnittelemaan tätä esitystä pari vuotta sitten, lähdimme etsimään uniikkia esitystilaa, joka olisi maan alla. Helsingissä on Euroopan mittakaavassa ainutlaatuinen maanalainen asemakaava ja myös tämä Kallioluola, joksi olemme esitystilan nimenneet, on osa tätä verkostoa. Teatteria on aina mahtavaa tehdä paikkaan, jossa tila jo itsessään luo tarinaa ja sisältöä. Uskon myös, että katsojalle on kiinnostavaa nähdä esityksiä konventionaalisten esitystilojen ulkopuolella ja tietenkin päästä paikkoihin, joihin tavallisesti ei olisi mahdollista kurkistaa", kertoo ohjaaja Anna Lipponen.

Studio Total kutsuu yleisön 'viimeisiin juhliin nykyaikaiselle ihmiselle'. Dreams for Sale tuo toivoa dystooppiseen tulevaisuuteen. Teoksen pääosassa on luolassa asuva unelmien arkistoija, Väinö (näyttelijä-tanssija Tuomas Juntunen), joka on paennut maan alle. Videolla nähdään myös virolaiset näyttelijät Ragnar Uustal ja Rea Lest, jotka heräävät henkiin pienoismallien ihmisinä.

Suomen kansallismuseon kumppani- ja yhteistyöverkosto on laaja ja kansainvälinen. Museon tapahtumista suuri osa tuotetaan yhdessä taide-, tiede- ja kulttuuritoimijoiden kanssa, joista jokainen tuo aina mukanaan uuden tavan kokea ja ymmärtää historiaa ja museosisältöjä. Suomen kansallismuseon kymmenen museorakennusta ovat tiloinakin inspiroivia ja sytyttävät luovien alojen tekijöitä, kuten nyt, kun maanalaiset kalliotilat saavat hetkellisesti aivan uuden käyttötarkoituksen.

Kansallismuseon sisä- ja ulkotilojen tapahtumissa on koettu muun muassa sirkusta, sinkkudeittailua, tanssia ja musiikkia, elokuvia, teatteria sekä keskusteluja. Joulukuussa museon Keskihallissa kuullaan ensimmäistä kertaa modernia jazzia WeJazzin tuodessa konserttinsa museoon.

Lue lisää esityksestä ja hankit liput täällä.