Pikachu-pehmolelu

Kuukauden esine - Marraskuu 2016

Pokémon-tuotemerkki on näkynyt viime kuukausina runsaasti niin mediassa kuin katukuvassakin Pokémon GO -pelisovelluksen ilmestyttyä heinäkuussa 2016. Tuotesarja on päässyt jo 20 vuoden ikään – ensimmäiset Pokémon-videopelit julkaistiin Japanissa vuonna 1996. Pokemon-buumista puhuttiin myös 1990-luvun lopulla, kun Pokémon-videopelit, anime-televisiosarja, keräilykorttipeli, manga-sarjakuvat sekä oheistuotteet, kuten tarrat ja pehmolelut saavuttivat suurta suosiota.

Varsinkin 2000-luvun alussa Suomeen rantautui useita erityisesti lapsille ja nuorille suunnattuja, japanilaisiin kulutustuotteisiin ja kulttuuri-ilmiöihin liittyviä trendejä, joista monet sen jälkeen valtavirtaistuivat. Pokemon oli näistä ilmiöistä näkyvimpiä. Tuotemerkin tunnushahmosta Pikachusta onkin tullut varsin laajasti tunnistettu hahmo. Se vetoaa ehkä erityisesti lapsiin selkeästi erottuvalla, kirkkaan keltaisella värillään. Alun perin alakouluikäisille suunnatulla Pokémon-tuotesarjalla on kuitenkin monen ikäisiä harrastajia. Esimerkiksi nykypäivän kaksi–kolmekymmenvuotiaille tuotteissa voi olla myös nostalginen aspekti.

Pokémon-nimi on taskuhirviöihin viittaava lyhennys – japanilainen alkuperäisnimi on latinisoituna ’poketto monsutā’, englanniksi ’pocket monsters’. Eri peleissä on erilaisia elementtejä, mutta punaisena lankana on useimmiten se, että pelaaja asettuu taskuhirviöiden eli pokemonien kouluttajan rooliin: hänen on tarkoitus pyydystää ja kouluttaa olentoja ja tulla pokemon-mestariksi voittamalla toisia kouluttajia tai muita vastustajia otteluissa, joita käydään pokemonien välillä.

Pokémon-tuotemerkin slogan ”Gotta catch ’em all!”, ne on saatava kaikki, viittaa pelaajan tavoitteeseen pyydystää mahdollisimman monia erilaisia pokemoneja. Taskuhirviöiden maailmassa keräily, kulutus ja tiedon hankkiminen eivät lopu heti, sillä esimerkiksi uusia pelejä uusine pokemon-hahmoineen ja toimintaperiaatteineen on julkaistu tasaiseen tahtiin lisää. Pokemoneja oli ensimmäisissä peleissä 151 ja viimeisimmissä jo yli 700. Pikachu on ollut mukana alusta alkaen ja kuuluu siis niin sanottuun ensimmäiseen sukupolveen, jonka hahmoihin myös Pokemon GO tällä hetkellä perustuu.

Satoshi Tajiri, pelin luoja, oli nuorena intohimoinen hyönteisten keräilijä. Pokemon-olennoilla onkin oma luokittelujärjestelmänsä, johon ne asettuvat lajin ja elementtityypin perusteella. Kukin yksittäinen pokemon edustaa lisäksi jotakin kehityksen muotoa. Kehittyessään seuraavaan muotoon pokemon kasvaa kooltaan, vahvistuu, saa uusia ominaisuuksia ja saattaa muuttua hyvinkin erinäköiseksi.

Monen pokemonin esikuvana on jokin luonnossa esiintyvä laji: on olemassa esimerkiksi käärmettä, muurahaiskäpyä ja puuta muistuttava pokemon. Pikachu on muodoltaan tyylitellyn jyrsijämäinen. Se kuuluu hiiri-lajiin ja sähkö-elementtityyppiin. Sen turkki on kirkkaan keltainen ja sen selässä on kaksi poikittaista, ruskeaa juovaa. Pikachun tunnusmerkkeihin kuuluvat myös pitkät, mustakärkiset korvat ja sähköisyyteen viittaava, salaman muotoinen häntä. Pikachu pystyy varastoimaan sähköä punaisiin poskipusseihinsa – se käyttää sähköä muun muassa otteluissa ja toisten Pikachujen virkistämiseen.

Pikachun kehityksen ensimmäinen muoto on vauva-pokemon Pichu, josta se kehittyy Pikachuksi ystävyyden kautta – ystävyys on peleissä mitattava yksikkö, joka kasvaa esimerkiksi kuljettujen askelten tai pokemonille annettujen vitamiinien avulla. Pikachu voi puolestaan kehittyä vielä Raichuksi erityisen kuukiven avulla, mutta esimerkiksi Pokemon Yellow -pelissä omapäinen Pikachu ei haluaisi muuttua Raichuksi, vaan jäädä entiselleen. Muodonmuutokseen ja erilaisiin supervoimiin liittyvät teemat ovat olleet keskeisiä useissa japanilaisissa populaarikulttuurin tuotteissa.

Pikachu-pehmolelu on hankittu Suomen kansallismuseon kokoelmiin keväällä 2000 samana vuonna avattua museon perusnäyttelyä varten. Esine ei ole tällä hetkellä esillä.

Anna Kemppinen

Lähde:

Valaskivi Katja 2009. Pokemonin perilliset. Japanilainen populaarikulttuuri Suomessa.