Höyryjäänmurtaja Tarmo

Talvimerenkulun legenda.

Englannissa (Newcastle upon Tyne) vuonna 1907 rakennettu Tarmo oli valmistuessaan Suomen suuriruhtinaskunnan kolmas jäänmurtaja. Ulkomaankaupan kasvaessa 1900-luvun alussa kaksi aiempaa murtajaa, Murtaja (1889) ja Sampo (1898), eivät enää riittäneet ylläpitämään väyliä talviliikenteelle. Aluksi jäänmurtajien päätehtävänä oli pitää väylä avoinna talvisatamiimme Hankoon ja Turkuun sekä pidentää Helsingin, Kotkan, Mäntyluodon, Rauman ja Vaasan satamien purjehduskausia. Lisäksi jäänmurtajat avustivat merihätään joutuneita aluksia.

Tarmo edustaa teräväkeulaista, amerikkalaista jäänmurtajatyyppiä. Se oli 1900-luvun ensimmäisten vuosikymmenten voimakkain ja tehokkain murtaja Suomessa ja pystyi etenemään noin 80 cm paksun kiintojään läpi. Keulapotkuri helpotti jäissä kulkemista, ja vaikeammissa jääoloissa alus kulki tekemällä syöksyjä jäätä vastaan. Tarmon kulkunopeus avovedessä oli 13 solmua.

Ensimmäisen maailmansodan aikana Tarmo palveli Venäjän Itämerenlaivastossa avustaen sota-aluksia ja sotilaskuljetuksia. Suomen itsenäistyttyä vuonna 1917 ja sisällissodan puhjettua tammikuussa 1918 alus oli edelleen venäläisten hallussa Helsingissä. Senaatin puheenjohtaja P. E. Svinhufvudin käskystä Tarmo kaapattiin itsenäisyysaktivistien haltuun.

Talvisodassa jäänmurtajat alistettiin puolustusvoimille ja aseistettiin. Tammikuussa 1940 Tarmoa pommitettiin Kotkan satamassa, jolloin 39 miestä kuoli ja 13 haavoittui. Onnettomuudessa aluksen keulaosa vaurioitui pahoin ja sisätiloja tuhoutui tulipalossa. Jatkosodan aikana Tarmo osallistui Utön eteläpuolelle tehtyyn Nordwind-harhautusoperaatioon.

Viimeiset vuotensa Apu-nimisenä toiminut Tarmo oli käytössä vuoteen 1970 asti, minkä jälkeen se päätettiin kunnostaa museoalukseksi. Entisöintityö tehtiin Kotkan Telakalla 1990-1992. Merenkulkuhallitus luovutti entisöidyn aluksen Museovirastolle, ja vuonna 1992 Tarmo sijoitettiin Kotkaan. Heinäkuusta 2008 lähtien Tarmo on ollut avoinna yleisölle Merikeskus Vellamon museoaluslaiturissa osana Suomen merimuseon näyttelyitä.

Buukkaa mukaasi Tarmon opas, ja kuulet jäänmurtajakierroksella tietoa ja tarinoita laivavanhuksen vaiheista.

Tarmo on avoinna Merikeskus Vellamon aukioloaikoina kesäkaudella. Pääsymaksu Tarmolle on 5 € tai Museokortti, alle 18-vuotiaat maksutta.

Höyryjäänmurtaja Tarmo
pituus 67,1 m
leveys 14,3 m
syväys 6,1 m
uppouma 2 300 tn
kahden höyrykoneen yhteisteho 3850 ihv
viisi höyrykattilaa
keula- ja peräpotkuri
miehitys jäänmurtotoiminnassa n. 40 henkeä
aktiivikäytössä vuoteen 1970
Tarmon höyrykoneet
Keulakone
sylinterinmitat 533 x 838 x 1346
iskunpituus mm 914
kierrosluvut ja tehot 99 rpm/ 1300 ihv ; max. 107 rpm/ 1450 ihv
piiskan vaikutus 8 rpm/ 150 ihv/ 9;12%
Peräkone
sylinterinmitat mm 610 x 965 x 1549
iskunpituus mm 990
kierrosluvut ja tehot 89 rpm/ 2000 ihv/ max. 98 rpm/ 2400 ihv
piiskan vaikutus 9 rpm/ 400 ihv/ 10;20%
Kattilat
tulipinta ja paine m2/bar 5 x 195 = 975; 12,65
norm. teho ja lämmityskerroin 3300 ihv ; 3,38
max. teho ja lämmityskerroin 3850 ihv ; 3,95