Kansallismuseon lisärakennuksen arkkitehtuurikilpailu alkaa

Museot

Museovirasto, Suomen kansallismuseo ja Senaatti-kiinteistöt järjestävät arkkitehtuurikilpailun Kansallismuseon lisärakennuksen suunnittelusta. Kilpailuohjelma, mukaan lukien tarkan tehtävänkuvauksen sekä tiedot tuomaristosta, julkistetaan torstaina 10.1.2019. Rakennus suunnitellaan nykyisen Kansallismuseo-rakennuksen yhteyteen Helsingissä. Kilpailu on yleinen, ja se käydään kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe päättyy huhtikuun alussa, minkä jälkeen myös yleisö voi nähdä ja kommentoida ehdotuksia, ja tuomaristo valitsee jatkoon pääsevät työt. Kilpailun voittajatyö on selvillä vuoden kuluttua joulukuussa.

Kansallismuseon historiallisesti arvokas päärakennus avattiin yleisölle vuonna 1916. Nykyisen Mannerheimintien varrella sijaitsevan Kansallismuseon ovat suunnitelleet Herman Gesellius, Armas Lindgren ja Eliel Saarinen. Rakennus tarjoaa nykyiselläänkin puitteet monipuoliselle museotoiminnalle, mutta näyttely- ja yleisötilat eivät mahdollista esimerkiksi laajoja kansainvälisen tason näyttelyitä ja kokoelmalainoja.

Nykyaikaiset museonäyttelyt ovat yhä herättävämpiä, sisältöjä tuotetaan yhdessä eri sidosryhmien kanssa, museot tarjoavat erilaisia historian ja kulttuuriperinnön piiriin liittyviä palveluja, ja museokohteiden vierailukokemusta kehitetään kokonaisuutena. Museot nähdään nyt uudella tapaa myös yhteiskunnallisena vaikuttajana. Valtakunnallisena kulttuurihistorian museona Suomen kansallismuseolla on myös sellaisia omia, ajankohtaisesti mielenkiintoisia kokoelmia, jotka tilan puutteen vuoksi jäävät nyt arkistojen piiloon.

Lisää tilaa moneen käyttötarkoitukseen

Kansallismuseon lisärakennus sijoittuu osittain maan alle. Sen pinta-alaksi on hahmoteltu noin 3850 m², josta näyttely- ja monitoimihalli kattaisi 900-1200 m². Museo on jo arkkitehtuurikilpailuun valmistautuessaan tehnyt laajan palvelumuotoilullisen selvityksen lisärakennuksen monipuolisesta käytettävyydestä. Muunneltava uudistila mahdollistaa esimerkiksi kansainvälisten suurnäyttelyiden rakentamisen Kansallismuseoon sekä konferenssien ja konserttien tuomisen tiloihin. Lisärakennukseen kaavailtu ravintola voi olla avoinna myös muulloin, kuin museon aukioloaikoina. Kokonaissuunnitelmassa halutaan myös aktivoida Kansallismuseon tontilla sijaitseva pihapuisto, joka on nytkin avoinna yleisölle, mutta joka uudessa museokokonaisuudessa nousee keskeisempään rooliin avoimena keitaana keskellä Helsinkiä.

Arkkitehtuurikilpailun ohjelma ja aineistot ovat saatavilla torstaista 10.1.2019 alkaen kilpailun sivustolta www.uusikansallinen.fi. Tarkoituksena on, että Kansallismuseon lisärakennus toteutetaan voittaneen kilpailuehdotuksen pohjalta, ja nykyisen museorakennuksen, uuden lisärakennuksen sekä pihapuiston muodostama uusi kokonaisuus avataan yleisölle vuonna 2025. Mahdollisen rakentamisen aikana Kansallismuseon on tarkoitus olla avoinna yleisölle keskeytyksettä.

Suomen kansallismuseo on osa opetus- ja kulttuuriministeriön alaista Museovirastoa. Valtakunnallisen kulttuurihistorian museon yleisökohteisiin kuuluvat Kansallismuseon lisäksi Seurasaari, Tamminiemi, Suomen merimuseo, Langinkoski, Hvitträsk, Louhisaari, Hämeen linna ja Olavinlinna, ja museon kokoelmiin kuuluu noin puoli miljoonaa esinettä.

TIEDOTUSTILAISUUS MEDIALLE 10.1.2019 klo 14 Kansallismuseon Ateljee-salissa.
Tervetuloa kuulemaan kilpailutehtävästä ja kilpailun tavoitteista, aikataulusta, merkityksestä sekä Kansallismuseon kehitysnäkymistä. Tilaisuudessa puheenvuoron pitävät ja ovat tavattavissa:
- Juhani Kostet, pääjohtaja, Museovirasto
- Elina Anttila, ylijohtaja, Suomen kansallismuseo
- Riitta Kaivosoja, ylijohtaja, Opetus- ja kulttuuriministeriö
- Juha Lemström, operatiivinen johtaja, Senaatti-kiinteistöt. Lemström toimii myös arkkitehtuurikilpailun palkintolautakunnan puheenjohtajana.

Ilmoittautumiset tiedotustilaisuuteen: Päivi Kukkamäki, paivi.kukkamaki@kansallismuseo.fi, puh. 0295 336 181.

LEHDISTÖKUVAT: https://www.kansallismuseo.fi/...

LISÄTIETOJA:
Arkkitehtuurikilpailun tehtävänanto ja ohjelma julkaistaan 10.1.2019 osoitteessa www.uusikansallinen.fi.

- Ylijohtaja Elina Anttila, Suomen kansallismuseo, puh. 0295 336 131, elina.anttila@kansallismuseo.fi
- Pääjohtaja Juhani Kostet, Museovirasto, puh. 0295 336 001, juhani.kostet@museovirasto.fi
- Markkinointi- ja viestintäjohtaja Päivi Kukkamäki, Museovirasto ja Suomen kansallismuseo, puh. 0295 336 181, paivi.kukkamaki@kansallismuseo.fi